Sharp és a focirajongók

Európai futball-kultúra műszaki szemmel

A Sharp FanLabs mozgó laborja a 2012-es foci-EB drukkertípusait vizsgálja.

2011.12.10 18:28ma.hu

Vajon mennyire van hatással az emberi érzelmekre a világ legnépszerűbb sportja? A 2012-es Labdarugó Európa-bajnokság hivatalos szponzoraként a Sharp a futballszurkolók viselkedésmintáit tanulmányozza majd. Az európai futballkultúrát főként egy mozgó labor, a FanLab kamionja segítségével veszi górcső alá a cég. Biometrikus adatok felhasználásával a cég azt kívánja feltárni, hogy a szurkolók meddig hajlandók "elmenni", hogy kedvenc csapatuk sikerét előmozdítsák.

Nyers érzelmek, izzadság a homlokon, zakatoló szívverés, magas pulzus - senki sem izgul jobban, mint a valódi focidrukker, amikor kedvenc csapata épp a gömbölyű bőrlabdát kergeti a téglalap alakú füvesített pályán. De valójában milyen érzelmeket élnek meg a szurkolók egy meccs 90 perce alatt, és mennyire ismerik egyáltalán a csapatukat? Valóban az olaszok és a spanyolok lennének a legemocionálisabbak, a németek pedig ilyenkor is hidegek és racionálisak, ahogy a legtöbb helyzetben képzeljük őket? Az angolok elszántabb ösztönzők lennének, mint a hollandok, a lengyelek vagy a horvátok? Ha egy csapat a döntőig menetel, vajon megnő a drukkerei száma? A Sharp ezekre és sok más kérdésre is keresi a választ az európai futball-kultúrát vizsgálva.

„Jobban meg akarjuk érteni a szurkolókat, lelkesedésüket, és szenvedélyük mélységeit. Ezért hoztuk létre a FanLabs kutatást. A kutatások hozzájárulnak majd az európai futballkultúrához, amelyhez ezáltal a Sharp is jelentősen hozzájárul majd. A FanLabs laborokban a sport tudományos nézőpontba kerül, a tudomány pedig a szenvedély tárgyává válik” – mondta Paul Molyneux, a Sharp Electronics Europe vezérigazgatója.

A FanLabs projekt központi eleme a FanLab kamion, egy mobil laboratórium, amely különleges lehetőséget biztosít a futballrajongók vizsgálatához. A laborban egyszerre 16 drukkoló viselkedésmintáit figyelik meg, miközben meccset néznek. A FanLab kamionja az EB-n résztvevő országokban turnézik majd egészen a 2012 nyarán rendezett végső mérkőzésekig, a bajnokság végére pedig a bajnokságot főrendezőként jegyző Lengyelországba és Ukrajnába is eljut, hogy a helyi szurkolók viselkedését vizsgálja.

A FanLabs weboldala, a www.sharpfanlabs.com, illetve a kiegészítő okostelefonos alkalmazások mindenki számára lehetőséget biztosítanak, hogy a kutatásokban részt vegyenek. A rajongók – néhány kérdést megválaszolva – megtudhatják, mely tipikus rajongói csoportba tartoznak, azt megoszthatják barátaikkal, és azonnal össze is hasonlíthatják magukat.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.