Gyűjtők és hamisítók egyaránt kedvelik

Mindenki kedvence: a kínai porcelán

A kínai újmilliomosok a művészeti piac segítségével repatriálják Kínába a Középső Birodalom Európába és Amerikába szétszóródott kincseit, és ez a folyamat felveri a régi porcelán árát az antikvitások és a hamisítványok piacán.

2012.02.13 08:42MTI

"Nagyon sok hamisítvány tűnt fel a kereskedelemben, amióta ezeknek a régiségeknek az ára látványosan növekedett" - magyarázta Tang Huj-csiu, a hongkongi szépművészeti múzeum főrestaurátora.
   
2011-ben a Sotheby's és a Christie's aukciós házak kínai régiség- és műkincseladásai együttesen 460 millió dollárt, mintegy 350 millió eurót tettek ki. Területileg Hongkongé a vezető szerep, az antik művészet tekintetében már csak London és New York előzi meg. Kína, a világ műhelye a maga részéről az illegális kerámia terén érdemelte ki a bajnoki címet, bár a dolog természeténél fogva a hamisítványok piacára vonatkozólag legfeljebb becslések forognak közkézen.
   
Rosemary Scott, a Christie's ázsiai szakértője úgy vélekedett, hogy a hamisítványok zöme a kínai szárazföldről ered. "Egyesek közülük csapnivalóak, mások viszont igen jók" - mesélte.
   
Nicholas Chow, a Sotheby's kínai kerámia szakértője szabad szemmel láthatatlan, egyenlőtlen buborékokra hívta fel a figyelmet: ezek bizonyítják annak a Ming-kori kék-fehér porcelán vázának a hitelességét, amelyet tavaly 20 millió dolláros, világrekordnak számító áron adtak el Hongkongban.        
   
"A buborékok az égetés ideje alatt alakultak ki, mivel a XV. században nem volt egyenletes a hőmérséklet a kemencékben" - magyarázta Chow. "Fontos a zománc megjelenése is" - fűzte hozzá.     
   
A kínai régiségek hamisítása nemrég egy asztal és egy szék eladása kapcsán került a címlapra, amelyek állítólag a Han-dinasztia idejéből származtak. A szakértők kétségbe vonták e darabok eredetiségét, tekintettel arra, hogy eddig úgy tudták: akkoriban a kínaiak a földön ültek.
   
Az aukciós házak többféle technikát és szakértői véleményt is igénybe vesznek az eléjük kerülő tárgyak eredetiségének ellenőrzésére. Természetesen végeznek karbon 14-es vizsgálatot, de még ennél is fontosabb az adott tárgy elmélyült tanulmányozása: "Jó-e a formája? Megfelelő-e az anyag állapota, színe, megfelelő ecsettel festették-e?" - sorolta Rosemary Scott.
   
Valahányszor egy-egy darab csillagászati árat ér el, hamarosan hasonló ajánlatokkal rohamozzák meg az árverési házakat. "Csak néhány hétre van szükség a kópiák sokaságának megjelenéséhez" - állította Pola Antebi, aki hongkongi Christie's kínai művészi szakértője.
   

Amikor az árak hirtelen megnőnek, számos magánszemély jelentkezik, hogy szakértői véleményt kérjen egy-egy vázáról vagy edényről. Egy Bordeaux környékén élő földbirtokos egy lámpatartót vizsgáltatott meg, amelyet családjának több nemzedéke használt. Jól sejtette: a lámpatartóról kiderült, hogy rendkívül ritka Ming-váza, amely aztán 1,6 millió euróért cserélt gazdát.
   
Mások viszont csalódnak. Pola Antebi szerint az emberek túlzott várakozásokat táplálnak, "így aztán odavannak, ha azt közlik velük, hogy az adott műtárgynak az árából aligha lesznek képesek kitaníttatni gyermekeiket vagy bearanyozni idős napjaikat."
   
A hamisítók jobbára megismerszenek arról, hogy "túl sok kérdést tesznek fel a szakértőknek" - árulta el Rosemary Scott.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.