Egyedülálló kiállítás a Frick galériában

"Valóra vált álom" - Renoir egészalakos portréi New Yorkban

Amióta elkészültek, először láthatók együtt Auguste Renoir (1841-1919) francia impresszionista festő egészalakos, nagy formátumú emberábrázolásai. Az egyedülálló kiállítás a New York-i Frick galéria újdonsága.

2012.02.12 10:50MTI

A híres Danse a la campagne, Danse a la ville és Danse a Bougival című, 1883-ban festett, városi, falusi és egy bougivali táncjelenetet ábrázoló képeket egymás mellett mutatják be az épület keleti szárnyának falán.   
   
A Renoir, impresszionizmus és egészalakos portrék című kiállításon látható a festő egy másik híres alkotása, az 1881-1885-ben készült Les parapluies (Esernyők) is. Az 1,8x1,4 méteres kép több mint egy évszázada nem kelt át az óceánon, utoljára 1886-ban "járt" New Yorkban  - mondta el Colin Baley, a Frick gyűjtemény igazgató-helyettese, aki Peter Jay Sharp kurátorral együtt szervezte a tárlatot.
   
A kiállítást, amelyet Bailey "valóra vált álomnak" nevezett, több múzeum, köztük a párizsi Musée d'Orsay kölcsönzései tették lehetővé. Renoir rajongói találkozhatnak a La danseuse című nagyméretű képel. Renoir sok képet festett balerinákról, ezt az ábrázolást a maga idejében, 1874-ben "merésznek, sőt sokkolónak" tartották a kortársak Bailey szerint. Renoir több más, ugyanebben az időben festett nagyalakos festményét, köztük a La Parisienne-t - A párizsi nőt - is kiállították a május 13-ig megtekinthető tárlaton.
   
Renoir akkor is ragaszkodott a nagyméretű, egészalakos ábrázoláshoz, amikor más impresszionisták már felhagytak vele, mert túl tradicionálisnak tartották. Annak idején nem is aratott sikert velük, így például az 1974-es La danseuse, amelyért 3000 frankot kért, négy évig nem talált vevőre, végül 1000 frankért adta el a művész. A párizsi nő, a La parisienne, amely Renoir egyik kedvenc műve volt, ugyanakkor az 1874-es kiállításra készült, de 3500 frankos katalógusárat senki sem adta meg érte és végül 1878 októberében 1200-ért kelt el.
   
A Les parapluies festését 1881-ben kezdte a mester, de aztán félbehagyta az esernyős témát és csak 1885-ben fejezte be - ez magyarázza az előtérben lévő két embercsoport öltözetének eltérését. Ezt a képet csak 1907-ben vették meg. A műveket bemutató Colin Bailey emlékeztetett arra, hogy Renoir egy szabó és egy varrónő fia volt, aki rajongott a korabeli kalapokért és hűen követte képein a divat változásait.
   
A New York-i galéria a képek szereplőinek kilétét is dokumentálta. A falusi táncot Aline Charignot ihlette, aki Renoir modellje, élete nagy szerelme volt, férjhez is ment hozzá és három fiút szült a festőnek. A bougivali és a városi táncmulatság nőalakját barátnőjéről, Susanna Valadonról, a modellből lett festőnőről, Maurice Utrillo anyjáról mintázta.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.