Kis kategória, nagy lendület

Az új fejlesztések a kategória élére állíthatják a Mazda2-t

Az új Mazda2 hű marad a gyártó hagyományaihoz: megkülönböztető formaterv, kivételes funkcionalitás és kiváló kezelhetőség-vezethetőség jellemzi.

2008.11.03 09:20ma.hu

A Mazda2 továbbfejlesztésével a Mazda egyértelmű célja lehetett a márka ismertségének, elismertségének további növelésén túl, hogy erősödjön a B szegmens (kisautók) kategóriájában, hiszen ez a kategória az utóbbi 6 évben 10 százalékos növekedést mutatott. Különösen igaz ez Európára, ahol minden eladott 4. új autó ebből a kategóriából kerül ki.

A fejlesztés során megvizsgálták a kategória jelenlegi meglehetősen különböző irányvonalait, jellemzőit. Célként tűzték ki az üzemanyag-takarékosságot, az alacsony fenntartási költségeket, a minél kisebb károsanyag, főként szén-dioxid kibocsájtást, a könnyű kezelhetőséget-egyszerűséget, a kiváló manőverezhetőséget, a Mazdákra jellemző dinamikát amiből a vezetési élmények is következnek, illetve a figyelemfelkeltő formatervezést....még felsorolni is sok, de például a komfort is kiemelt figyelmet kapott az új Mazda2 megtervezése folyamán. Érdekes, hogy mialatt a legtöbb autógyártó a modell újítás során növeli kis kategóriás típusának méreteit, addig a Mazda képes volt az új Mazda2 méretcsökkentésével is megfelelni a kategória vásárlói követelményeinek, és megvalósítani a kiváló biztonsági jellemzőket.

A fejlesztések során elért végső forma vegyíti az éles kontúrokat a finomságot kifejező vonalakkal. A formatervezők a régi igazsághoz nyúltak vissza, mely szerint ami egyszerű, az általában szép. Ehhez társultak egyfajta adalékként a Japánokhoz közel álló egyszerű és kifinomult formai megoldások. Néhány alkalmazott formai megoldást már a 2005-ös Mazda Sassou tanulmányautó is "leleplezett". Az akkori frankfurti kiállításon utáni pozitív kritikák is ösztönzőleg hatottak a Mazdára, hogy a Sassou egyes megoldásait finomítva megjelenítsék egy későbbi sorozatgyártású Mazda modellen.

Az új Mazda2 sziluettje, a karosszéria vonalai, a fénytörések olyan dinamikát adnak a formának, amely nem megszokott a kisautók mezőnyében. A formaterv szinte sugározza az energiát, a Mazda2 álló helyzetében is a mozgás gondolatát eleveníti fel a szemlélőben.


Az utastér tervezési témáját a "tér ami mozgást sugall" szlogennel látták el, a belső alkatrészek kontúros formáik mellett, a megnyugtató vastagságú elemeket a mozgás víziójának formai megjelenítésével kombinálják. A műszerfal kiképzése nagyobbítja a teret, a kabin kompakt méretei ellenére. A középkonzol hangsúlyos kialakítása egyediséggel ruházza fel a Mazda2 belső megjelenését. A fekete beltér és az ezüst dekorációs elemek kombinációja szintén a már sokat emlegetett sportosságot fokozza. A sok helyen megjelenő kör alakú kialakítás frissességgel, érzelmekre ható megjelenéssel gazdagítja az utastér hangulati elemeinek sorát.

A teljesítmény a vezetési élmény igazi záloga. Ennek szellemében a Mazda2 meghaladja a szokásos szinteket dinamika, vezethetőség-kezelhetőség terén. A karosszéria nagyon merev, a lassulási képesség elsőrangú, amihez a fékpedál jó érezhetősége is társul. A komfortfokozatot nagyban javítja az autó csendessége. Az új Mazda2 minden választható erőforrás-hajtáslánc összetétele nagyfokú üzemanyag-takarékosságot és élménydús vezethetőséget garantál.

Az üzemanyag leghatékonyabb felhasználása és így a szén-dioxid, illetve egyéb káros kipufogógáz összetevők csökkentése érdekében a Mazda2 fejlesztői a súlycsökkentést, mint alapvető szempontot kezelték. A számítógépes modellezés, és az átfogó prototípusos tesztek következményeként az új Mazda2 úgy lett 100 kilogrammal könnyebb elődjénél, hogy közben jelentősen javult a karosszéria merevsége, ütközéssel szembeni ellenállása, csökkentek a rezgések és így a zajok is.

A súlycsökkenés annak figyelembevételével talán még jelentősebb, hogy az autó felszereltsége nőtt. A további erőátviteli és aerodinamika fejlesztések eredményeképpen az új Mazda2 az egyik legtakarékosabb autó kategóriájában.


A kezelhetőség fokozása során a mérnökök a városi jó manőverező képességet és agilitást, a fürgeséget, az egyenletes kormány visszajelzést és stabilitást szeles utakon, jó egyenesfutást, illetve az autópálya-tempó melletti sávváltás közbeni biztonságérzetet is szem előtt tartották. Ezen célok megvalósításához különböző keménységű acéllemez erősítéseket alkalmaztak a karosszéria szerkezetében. A könnyű és nagy merevségű önhordó karosszéria kiváló alapot képez az első McPherson rendszerű és a hátsó H-típusú torziós felfüggesztésnek, bármilyen útviszony esetén.

Az új Mazda2 bemutatása után közvetlenül két benzines erőforrással lesz elérhető. Az egyik az MZR 1.3 DOHC, a másik az MZR 1.5 DOHC. Néhány hónappal később érkezik az európai piacra az MZ-CD 1.4-es dízel motorral szerelt kivitel. Mindkét benzines erőforrás szekvenciális szelepvezérléssel, illetve optimalizált kipufogószelep időzítéssel rendelkezik. Ez a megoldás javítja a hengerek töltési hatásfokát minden fordulatszámon.

Az 1.5 literes DOHC erőforrás ezen felül még variálható szívórendszerrel is fel van szerelve, amely a nyomatékszintet növeli a teljes fordulatszám tartományban. Ezek a technológiai megoldások a jobban kontrollálható és egyenletes gyorsulásban jelentkeznek, továbbá javul a gázreakció, így a Mazda2 vezetője minden közlekedési szituációban élvezheti autója motorjának teljesítményét.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.