Matrjoska hajók: aláúszik és már viszi is

Képek: dupla focipályán utazik egy 150 méteres hadihajó Jemenből Mississippibe

Amikor a USS Cole romboló 2000-ben egy öngyilkos merénylet következtében működésképtelenné vált, az amerikai haditengerészet komoly dilemmával küzdött.

Nézze meg a képeket! >>> képgaléria

2012.05.23 16:56Konrád - ma.hu
Kattintson a képre! >>>

Miképpen lehetséges egy 150 méteres hadihajót eljuttatni Jemenből Mississippibe egy 12 méteres lyukkal a hajótesten? Nos, a megoldást a világ legnagyobb félig-merülő hajója jelentette.

Az első ilyen hatalmas tömeget hordozni képes hajót a német DDG Hansa építette a múlt század első felében, ez volt a MV Lichtenfels. Ezek a hajók ballaszt tartályaiknak elárasztásával képesek félig a víz alá merülni, és így a rakomány alá úszni. Ezután kiürítik a tartályokat és ismét képesek a felszínen hajózni. 

A nehéz áruszállító hajók világában a hollandiai Dockwise Shipping viszi a prímet: 19 ilyen hatalmas hajót üzemeltetnek így ez a világ legnagyobb ilyen jellegű flottája. Armadájuk ékköve az MV Blue Marlin. A 225 méter hosszú 56.000 tonnás monstrum fedélzetére két amerikai-foci pálya is ráférne, ezzel ő a legnagyobb félig-merülő hajó a világon.

A Blue Marlin mindemellett helyet ad 38 kabinnak, amiben 60 ember tud kényelmesen utazni, sőt edzőterem, szauna és uszoda is található rajta. Nem véletlen, hogy ezzel a hajóval vitték haza a sérült USS Cole-t.

KATT a képre >>>

Természetesen a Blue Marlin nem csak hadihajók szállítását végzi. Ázsia hajógyáraiból az ott készülő tengeri olajfúró platformokat viszi át a Mexikói-öbölbe és a világ más pontjaira. Persze egyes ilyen platformok képesek maguktól is eljutni rendeltetési helyükre, de a Blue Marlin 14 csomós sebességével negyedannyi idő alatt képes odavinni őket köszönhetően a 17.160 lóerős motorjának.

A hajók szállítása más tengeri járművön rendkívül érdekes feladat. A magyar szervezésű Africa-Europe Challenge projekt során - amelynek keretében először kerülik meg vitorlások Afrikát - szintén sor kerül majd hajók szállítására. Mivel a közelmúltban rengeteg kalóztámadás történt Szomália partjai közelében a szervezők úgy döntöttek, hogy a veszélyes szakaszon inkább átszállítják a hajókat.

A Blue Marlin 2005-ben Corpus Christie-ből Dél-Amerika megkerülésével szállított egy tengeri X-band radaregységet az alaszkai Adakba. Egy évvel később új rekordot állított be a világ legnagyobb olajplatformjának a 60.000 tonnás Thunder Horse PQD-t 24.000 kilométeren keresztül történt szállításával Dél-Koreából Texasba.

Az, hogy a szállítmány mellet maga a szállítható eltörpüljön nem fog előfordulni a Dockwise Vanguard esetében. A Blue Marlin utódja 70%-kal nagyobb fedélzettel rendelkezik majd és másfélszer annyi terhet lesz majd képes szállítani.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.