Katasztrófa jöhet?

Elfáradt a BKV: megrepedtek a metrósínek

A sínek anyaga megfáradt, a sínfejen hajszálrepedések lehetnek, és síntörés következhet be - jelentette a BKV.

2011.12.14 11:05ma.hu

A BKV szerint azért kellett bevezetni a sebességkorlátozást a 3-as metró vonalán, mert az elmúlt években a sínek anyaga kifáradt, a sínfejen hajszálrepedések keletkeztek, ezek mélyülésével pedig síntörések következhetnek be.

Mint arról az Index is beszámolt: keddtől sebességkorlátozást vezetett be a 3-as metró teljes vonalán a BKV - a portál erről kérdezte a közlekedési céget. A válasz szerint "a BKV néhány éve a hagyományos pályafelügyeletet kiegészítette a kopás mértékének megítélésére alkalmas eljárásokkal is."

A pályafenntartási szakma az utóbbi 8-10 évben új fogalomként találkozott az úgynevezett head-check jelenséggel, amely az anyag kifáradásos kopásának következményeként a sínfej felületén jellegzetes rajzolatot képez. Ez a felületi nyom oda vezet, hogy a vasanyagban hajszálrepedések keletkeznek, ezek mélyülésével pedig síntörések következhetnek be - írja a BKV a portálnak adott válaszában.

A BKV végül egy ún. "penetrációs vizsgálat", az ezután végzett ultrahangos felmérésre alapozott szakértői vélemények, majd az úgynevezett örvényáramú mérést követően döntött úgy: sebességkorlátozást kell bevezetni. Ekkor elrendelték a 60 km/óra maximális alkalmazható sebességet, a biztonság kedvéért egyelőre a teljes vonalon.

A korszerű méréssel már nem csak az 5 mm-t meghaladó hibák mutathatók ki, hanem az egész repedési tartomány.

(fotó: MTI)


A BKV szerint a korlátozás a menetidőt kismértékben megemeli, ami okozhat kisebb késéseket, a forgalmasabb napszakokban a korábbinál egyenetlenebb járműkövetést, eseti zsúfoltságot. A járművek sebességének szabályozását az automatika átprogramozásáig ideiglenesen a járművezető végzi, ami okozhat a megszokotthoz képest esetenként hirtelenebb indulást vagy megállást. A 2012. év elején a még nem vizsgált vonalszakaszokon is elvégzik az örvényáramú vizsgálatokat. Az eredmények ismeretében dönt a BKV arról, hogy a maximális sebesség korlátozása feloldható-e beavatkozás nélkül egyes (pl. egyenes, vízszintes) szakaszokon, vagy lehetséges-e a hibák síncsiszolással történő javítása, kezelése, illetve szükség van-e további sebességkorlátozások bevezetésére. A közlekedés biztonsága miatt a vizsgálatok lefolytatásáig fenntartják a sebességkorlátozást - írja a az Index.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.