Idén már nem aszfaltoznak

Befejeződtek az autópályák felújításának munkálatai

December elején fejeződtek be az ÁAK Zrt. idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai. A társaság 2008-ban mintegy nettó 6,7 milliárd forintot fordított a fenntartási feladatokra.

2008.12.15 12:40ÁAK Zrt.

A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a lehető legrövidebb időn belül kerüljön sor. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2008-ban nettó 6,7 milliárd forintot fordított a kezelésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózat fenntartására, ami bár 1,2 milliárd forinttal több a tavalyi összegnél, így is 700 millió forintos megtakarítást jelent az idei tervekhez képest.

A versenypályázatoknál elért alacsony áraknak és a költségtakarékos, egyben környezetbarát technológiák alkalmazásának (pl. az aszfalt újrafelhasználási eljárásnak) köszönhetően ugyanis a nyertes vállalkozók a tervezett költségekhez képest alacsonyabb áron végezték el a beütemezett feladatokat.

A felújítási tervek végrehajtására elkülönített forrásokból 1,4 milliárd jutott a karbantartási feladatokra, 2,2 milliárd az utak felújítására, 0,9 milliárd a hídfelújításokra, 1,7 milliárd forint forgalomtechnikai és környezetvédelmi beruházásokra, illetve mintegy 0,5 milliárd forint az egyéb fenntartási tevékenységekre. A felsorolt feladatok költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti fenntartási és üzemeltetési szerződés szolgált alapul.

2008-ban összességében 37km főpálya burkolat, 6 db komplett autópálya csomópont, 2 db komplex pihenőhely és 48 db híd felújítását végezték el az ÁAK Zrt. által megbízott vállalkozók. Az idei esztendő legnagyobb beruházása, vagyis az M1 autópálya Hegyeshalmi szakaszának felújítása és a 2007-ről áthúzódó hídfelújítások már áprilisban elkezdődtek, a további munkálatok pedig májustól kezdve indultak.

A 2008-as fenntartási programban szereplő munkálatok közül a kivitelezés jellegét és volumenét tekintve több beruházást is érdemes kiemelni. Az első a már említett Hegyeshalmi szakasz burkolat-rekonstrukciója volt az M1-es autópályán, ahol ezen kívül három csomópontot és hét hidat is felújított a megbízott kivitelező. A munkálatok érdekessége az volt, hogy a burkolat cseréjét az úgynevezett remix technológia segítségével végezték el. A néhány éve alkalmazott eljárás során a régi aszfaltréteg felmart anyagát speciális gépek segítségével összezúzzák, és az így keletkezett zúzalékot az új burkolatba dolgozzák, ami költség- és anyagtakarékos megoldás, ezen felül környezetvédelmi szempontból is komoly jelentősége van.

Szintén jelentős beruházásnak számít az M0-M1 autópálya csomópont és az M1 autópálya Törökbálinti csomópontjának burkolat-felújítása is. A munkálatok különlegességét ez esetben az adta, hogy a magyar autópálya-hálózat legnagyobb forgalmat lebonyolító pályaszakaszait érintették.

A felújítási tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időbeli organizációját a tervkészítők a Labdarúgó Európa Bajnokság és a Forma-1 Magyar Nagydíj időpontjához igazítva végezték el, így ezen események idején nem volt olyan jelentősebb kivitelezési munka, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton számottevő forgalomkorlátozással járt volna.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.