Nő a hossz és az árbevétel

Idén még több autópálya matrica fogyott

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. értékesítési mutatóiból kiderül, hogy novemberig bezárólag az előző év hasonló időszakához képest az eladott matricák darabszáma és a realizált árbevétel is jelentős mértékben növekedett.

2008.12.02 18:20autópálya.hu

Az ÁAK Zrt. értékesítési adatai alapján elmondható, hogy továbbra is számottevő mértékben növekszik az eladott matricák darabszáma. 2008 első tizenegy hónapjában az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy 12 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, ami 10 százalékos bevétel többletet eredményezett. Ez a 2007-es 44,3 milliárd forinttal szemben 2008-ban közel 48,7 milliárd forintos bruttó összeget jelent.

Szembetűnő emelkedés volt tapasztalható az éves úthasználati jogosultságok eladási darabszámát tekintve, hiszen ebben a formában összességében 17 százalékkal több e-matricát vásároltak az autósok (különösen a D2-es, D3-as és D4-es kategóriákban nőtt meg a kereslet). Szintén jelentős növekedést mutat a 4-napos és a havi e-matricák értékesítési mutatója: előbbinél 12, utóbbinál 8 százalékos emelkedés volt regisztrálható. Egyedüli kivételt a heti e matricák jelentenek, mivel ebben a kategóriában 7 százalékkal esett vissza a forgalom a tavalyi esztendő hasonló időszakához képest.


Külön figyelmet érdemel az úgynevezett motoros e matricák iránti kereslet jelentős emelkedése is. A kétkerekű járművek tulajdonosai 2008. január 1-től fél áron vásárolhatják meg a D1 kategóriás négynapos e matricát. Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy idén közel háromszor annyian éltek ezzel a lehetőséggel, mint tavaly ilyenkor.

Az eladási adatok egyre nagyobb hányadát képviselik a virtuális úton (interneten, bankkártyás fizetéssel mobiltelefonon keresztül, mobiltelefonról küldött SMS segítségével, telefonhívással) értékesített e-matricák. 2008 első 11 hónapjában a virtuális eladások volumene közel 50 százalékkal haladta meg a tavaly szintet, így ezeknek a tranzakcióknak az aránya 7 százalék fölé nőtt az összesített eladási adatokhoz viszonyítva. A virtuális értékesítés által realizált árbevétel a 2007-es 1,2 milliárd forintról idén több mint 2 milliárd forintra nőtt.

Az értékesítési darabszámok és az árbevétel általánosan növekvő tendenciája mögött az autópályák forgalmának emelkedésén kívül a gyorsforgalmi úthálózat fokozódó mértékű bővülése, valamint az úthasználati díj fizetésének egyes főutakra való kiterjesztése áll. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az autópálya-matricák értékesítését és ellenőrzését 2006. január 1-je óta a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ megbízása alapján végzi. A matricabevételek az utóbbi által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát erősítik, és így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.