Csak újra kell rajzolni...

Európai finanszírozásban is részesülhet az észak-erdélyi autópálya

Amennyiben az Európai Bizottság 2009-ben elfogadja az érintett országok terveit az európai közlekedési folyosók nyomvonalának újrarajzolásáról, európai finanszírozásban is részesülhet az észak-erdélyi autópálya.

2008.11.18 18:00MTI

Ludovic Orban román közlekedési miniszter a napokban tett nyilatkozata szerint a Lengyelország, Magyarország, Románia, Litvánia és Szlovákia által benyújtott tervek eébírálásának eredménye nagyban befolyásolja az úthálózat jövőjét.

Az Agerpres hírügynökség által idézett Orban egy bukaresti közlekedési témájú konferencián beszélt erről. A tárcavezető szerint az öt ország javasolta, hogy az észak-dél irányú nyomvonalat is sorolják az uniós támogatásban részesíthető európai közlekedési folyosók közé.

Orban szerint ez a nyomvonal a dél-romániai Giurgiut is érintheti, előtte pedig Erdélyt is keresztülszelné a Borsot Brassóval (Brasov) összekötő észak-erdélyi autópálya nyomvonalán. Orban szerint ez azt jelentené, hogy az észak-erdélyi autópálya jelenleg építés alatt lévő két szakaszát leszámítva a többire a kormány EU-s támogatást is igényelhetne. Ez azonban arra kötelezné a román államot, hogy az autópálya többi szakaszára közbeszerzési pályázatot írjon ki.

Jelenleg az észak-erdélyi autópálya teljes, 415 kilométer hosszúságú nyomvonalának kiépítésével a román állam az amerikai Bechtel vállalattal áll szerződésben. Az amerikai vállalkozó azonban közbeszerzési tárgyalás nélkül kapta meg a beruházást, ezért amennyiben a jelenlegi szerződés marad érvényben, Románia nem kérhet uniós támogatást erre az autópályára, még akkor sem, ha az EU bizottsága esetleg kedvezően bírálja el jövőben az öt állam közös javaslatát.

A közlekedési miniszter azt is kijelentette: az amerikai vállalat végül csak a jelenleg építés alatt álló két szakaszt építheti meg, ha jogi vitába keveredik a román állammal. A felek ugyanis eltérően vélekednek arról, hogy kinek kell kifizetnie az Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Gyalu (Gilau) közötti szakaszon elkövetett tervezési és kivitelezési hibák miatt keletkezett 100 millió eurós kárt. A román állam szerint a vállalkozónak kell helyrehoznia a károkat, a vállalat viszont a felelősséget a román államra hárítja. Jelenleg a Bechtel Bihar megyében Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) és Bors közötti 64 kilométeres szakaszon, valamint Kolozs megyében az 52 kilométer hosszú Aranyosgyéres és Gyalu közötti szakaszon dolgozik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.