Nyolcméteres oszlopok szöktek az égbe

Óriásgombák uralták egykor az ősi Földet

Nyolcméteres gombaoszlopok meredeztek 400 millió éve a devon korszakban egy primitív növények és őspáfrányok alkotta, legfeljebb fél méter magas növénytakaró fölött. Akkoriban még nem éltek nagyobb testű szárazföldi gerincesek. A Prototaxites nevű létformák gombalétére most amerikai kutatók találtak újabb bizonyítékokat.

2010.03.26 12:52MTI

Erik Hobbie és Kevin Boyce, a Chicagói Egyetem kutatói olyan kopár élőhelyet kerestek, amely hasonlíthatott a devoni tájra. Választásuk a Washington állambeli Sziklás-hegység egyik gleccserének a végére esett. Az ott növő gombákat kémiai elemzés alá vetették, és olyan izotóparányt találtak, amely megfelel a megkövült prototaxitokban kimutatottnak - írták a Proceedings B című folyóiratban a Die Welt című német lap internetes kiadása szerint (www.welt.de).

A prototaxitok rendszertani besorolásáról felfedezésük óta, több mint 150 éve vitatkoznak a tudósok. Pár éve a chicagói kutatók már elemezték az élőlénycsoport és kísérőflórájának szénizotóparányát, és az eredmények már akkor arra utaltak, hogy a prototaxitok lebomló növényi anyagból táplálkoztak.

Az első kövületet Kanadában találta John William Dawson 1859-ben. A 2,13 méter magas, 91 centiméter átmérőjű leletről azt hitte, megkövült fatörzs. Ezután sorra következtek az eltérő elméletek, egyesek szerint alga, mások szerint növény vagy gomba az ősi élőlény. Utóbbi mellett szóló döntő bizonyítékot a gombákra jellemző szaporodóképletek bármilyen maradványa szolgáltatna, amelyet azonban eddig senkinek sem sikerült találni.