A csilingelő hangú kanadai énekes végre hazánkban!

Loreena McKennitt koncert a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon!

Loreena McKennitt ír származású, kanadai folk zeneszerző, énekesnő, producer. A zenéjét hallgatva nemes egyszerűséggel megszűnsz az eddigi helyeden létezni, és eltávozol abba a képzeletvilágba, amit a hangulattal, a hangszerekkel, a hanggal, a muzsikával megteremt.

2009.05.14 18:15ma.hu

A csilingelő hangú kanadai énekes-zenész dalszerző ma a világzene egyik méltán legünnepeltebb, leghallgatottabb egyénisége. Hetedik stúdió albumát tízéves szünet után An Ancient Muse (Egy ősi múzsa) címmel jelentette meg. Már utóbbi lemezei is az ősi érintettséget tükrözték, helytálló tehát az új cím, mivel továbbra is ezt a nyomvonalat követi. Utolsó albuma óta mindössze néhány kislemez, filmzene- és koncertfelvétel adott hírt róla. 

Az egyszerűségükben szép ír és kelta dalokat tartalmazó (nosztalgia származása iránt) kezdeti lemezei után kiforrt egyedi, összetettebb stílusa, ami napjaink egyik legmisztikusabb hangulatú muzsikája. Énekhangját és hárfajátékát immár számos más hangszeres is kíséri. Az új anyag felvételeivel sincs ez másként. Tudományos igényű és átszellemült kutatásainak eredménye most is jól hallható. Munkája zenei útinapló téren és időn át. Muzsikája az emberiség feltérképezhető kultúrtörténeti kezdeteibe nyúlik vissza. 

A bevezető Incantation után a Selyem Út mentén szólal meg a The Gates of Istanbul, mely tevegelés ritmusára ringat, majd a Caravanserai nyugalmában elpihenhetünk. Törökös, örmény és más zenei elemek simulnak hozzá egyedi hangjához, s nem utolsó sorban a bizánci kultúra kifinomult világa. Egy kis kitérővel, brit lovagtörténet elevenedik meg a The English Ladye and the Knight régizenei elemeivel, balladisztikus hangulatával, Walter Scott költeménye alapján.
 
Visszatérvén a keletiesebb hangzásokhoz, ismét a Földközi-tenger zenei világában találjuk magunkat: a Kecharitomene egy fokozatosan felélénkülő instrumentális darab, mely a végén visszatér a kiindulás nyugalmába. A szintén balladisztikus Penelope’s Song zeneileg nem igazán a görög regevilágot és eme ősi nép muzsikáját idézi, hacsak nem tekintjük annak Vangelis legkevésbé görögös felvételeit is. 

A mesés kelet atmoszféráját, zenei világát a Sacred Shabbat sokkal inkább tükrözi, mely címében az ótestamentumot idézi, de zeneiségében talán Egyiptom világához áll közelebb, no nem mintha ezek anno olyan távoliak lettek volna egymástól. Persze nem feledkezhetünk meg arról a tényről, hogy a balkáni zenei világ is ezektől származtatható.

A közel-keleti térség zenei világa ismert és kevésbé ismert autentikus vendégzenészekkel elevenedik meg. A dalokat a világzenei felvételek központjában, Peter Gabriel birodalmában a Real World stúdióban rögzítették. A kidolgozott darabok mellett olykor a jól ismert egyszerűséggel szólal meg énekhangja egy hárfa, vagy oud (arab lant) kíséretében. 

Ami viszont minden esetben azonos – a színvonalas előadás mellett ¬– az a magas szintű hangtechnikának köszönhető kiváló hangzás, amit a „vájt fülűek” élvezhetnek a legjobban. Egyszerű csendességével a Beneath A Phrygian Sky a korai lemezeihez legközelebb álló, hangjának egyediségét a legszebben tükröző dal az új lemezen. A keleti hangzástól immár távolodó, vonósokkal kísért darab megfelelő átvezetés a záró Never-Ending Road (Amhrán Duit) hangzásába.
 
A kelta és brit legendák világ újra megelevenedik, melyeknek gyökereit kutatva juthatott el az ősi kelet varázslatos világához is. Modernebb hangzásokat olyan lehelet finoman épít be muzsikájába, hogy az szinte észrevétlenül simul az ősiesen ható zenei környezetbe. Persze ezeknek, a világoknak is fennmaradtak profánabb muzsikái, de hősnőnk csakis a tiszta szellemi világ iránti odaadás által ihletett zenét idéz, de leggyengébb pillanataiban is mindössze romantikusnak mondható. 

Ezzel el is éri a megfelelő hatást, muzsikája lélekemelő. Jó néhány ilyen értékes zenei felvétellel kapcsolatosan leírtam már, amit most is csak ismételni tudok: egyetlen hibája, hogy sokkal tovább is hallgatnánk, de ez feloldható az újrahallgatással. A nyugalom és emelkedettség zenei világa különösen zaklatott napjainkban hat üdítően. Loreena McKennitt 1957 február 17-én született a kanadai Manitobában. 

Édesanyja ápolónő volt, édesapja farmer, Loreena pedig eredetileg állatorvosnak készült. Gyerekkorában felföldi táncokat tanult, de egy autóbaleset után ezzel végleg fel kellett hagynia, inkább zenét kezdett tanulni, majd t bekerült a helyi kórusba is. Közben folytatta állatorvosi tanulmányait is, amelyeket azonban később abbahagyott, apjának segített az állatok gondozásában; ebben az időszakban kísértette meg őt a népzene is. 1981-ben Stratfordba (Ontario állam) költözött, és a helyi fesztivál számára, valamint kanadai filmekhez komponált zenét. 1982-ben ősei földjére, Írországba látogatott, s e látogatás mély benyomást tett zenei ízlésére.
 
Egy évvel később, 1983-84 telén Londonban egy kórházban betegeskedett, s betegágya mellett teljesen egyedül megtanult hárfán játszani. 1997-ben készített The Book of Secrets című, többszörös platina albuma óta most jelentkezik először stúdióalbummal, a 2006. november 21-én megjelenő An Ancient Muse címmel. 

Loreena McKennitt 
2009. június. 22. (hétfő), 20:00 
Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.