Fotográfiai generációkat elindító alkotó művei!

Kiállítás -Féner Tamás Potpurri!

Féner Tamás tavaly töltötte be 70. életévét, így kézenfekvő, hogy a fotográfiai generációkat elindító alkotó egy életmű-kiállításon mutassa be pályafutását.

2009.01.08 19:00ma.hu

A kiállítást megnyitja: Konrád György író A kiállítás megtekinthető: 2009. január 16-tól március 8-ig, minden hétköznap 14 és 19 óra, hétvégén 11 és 19 óra között. Azonban ez az, ami Féner Tamástól a legtávolabb áll, hiszen ő még mind a mai napig aktív fotográfus. Ezért nem a hagyományos módon értelmeztük az életmű-kiállítás fogalmát a Mai Manó Házban rendezett kiállításakor, hanem csak az elmúlt 10 év fotográfiáit mutatjuk meg az érdeklődőknek. 

Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a kiállítás címe a zenei életből vett potpourri, amely egyveleget jelent; hiszen erre a szellemileg folyton változó életműre talán ez a legjobb kifejezés. 

Féner Tamás az 1970 és 1990 közötti magyar fotográfiai közélet egyik meghatározó személyisége. 1978-1986 között az MFSZ főtitkára, az FFS egyik alapítója és első vezetője; számos jelentős sajtóorgánumnak dolgozott mint fotóriporter, és mint képszerkesztő is (1957-1986 között a Film, Színház, Muzsika fotográfusa, képszerkesztője és művészeti szerkesztője, 1986-1990 között a Képes 7 főszerkesztő-helyettese).
 
Szakmai pályafutásának elismerését mi sem bizonyítja jobban, hogy huszonöt évig volt hazánk legrangosabb fotográfiai szaklapjának, a Fotóművészetnek a főszerkesztője. Oktatási tevékenysége is jelentős: 1979-től több éven át tanított a MÚOSZ Újságíró Iskolájában, 1992-től az ELTE kulturális antropológia, valamint média szakán oktat, illetve ugyancsak tanít a Moholy-Nagy Egyetem Továbbképző Intézetében. Jelenleg nyugdíjasként, az MTI szakmai tanácsadója. 

Érdeklődésének középpontjában kezdetben a művészvilág, különösen a balett állt. E témakörben készült legjobb fotói nem sztárképek, hanem a töprengő, erőt gyűjtő, vagy éppen kimerült alkotók drámai erejű portréi. Az 1970-es évek elejétől szociografikus, feltáró, analizáló sorozatokban gondolkodott, határozott társadalomjobbító szándékkal. 

Ezek a képei hozták meg számára az igazi ismertséget. A cigánytelepek életét dolgozta fel, majd egy bányászbrigád életét örökítette meg kamerájával, az ő kiállítása nyomán elhíresült Cserhalmi brigádét. Munkamódszerét a belehelyezkedés, a kapcsolatok, viszonylatok kialakítása jellemezte. A képsorozat újat hozott a kortárs magyar fotográfiában, témaválasztásán, megközelítésén kívül szerkesztésmódjával is. Soha addig ilyen intenzíven nem foglalkozott senki hazánkban a fotográfia elmélete a képsorok tartalmi és formai kérdéseivel, dramaturgiájával. 

Első színes fotókat felvonultató kiállítása az 1400 fok, sokat foglalkozott a színek elméletével, kereste azt a színvilágot, amely alkatához, mondandójához, az általa használt technikához leginkább illik. 

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
Megnyitó: 2009. január 15. csütörtök 18 óra

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.