200 éves gondolat

A csehek leporolták a Duna-Odera-Elba csatorna terveit

Csehország azzal számol, hogy a jövőben mégis megépülhet a Duna-Odera-Elba csatorna, amellyel több tengerhez vezető, közvetlen és jól hajózható utat kaphatna az egész közép-európai régió.

2012.07.31 17:27MTI

A cseh kormányzat több mint kétszáz évvel a gondolat felbukkanása után most konkrétan is megvizsgáltatja, hogy mennyire reális az elképzelés, mire lenne szükség a megvalósításához, és mi lenne a hozadéka.

A Duna-Odera-Elba csatorna megépítésének elképzelése része Csehország távlati területfejlesztési tervének, amelyet 2009 nyarán fogadott el a cseh kormány. A terv megvalósításához szükséges nyilvánvalóan több milliárd korona nagyobbik részét Prága szerint az Európai Unió biztosíthatná.

A távlati területfejlesztési terv szerint a mindenkori cseh kormánynak biztosítania kell, hogy az építkezésre számba jöhető terepeken továbbra is építési tilalom legyen érvényben. A közlekedési tárcának komoly háttéranyagot kell kidolgoznia, s az egész projektet meg kell konzultálnia a szomszédos országokkal. A kormány szerint a csatorna megépítése reális.

Az új hajóút a Duna Pozsony és Bécs közti szakaszából indulna észak felé, és az észak-morvaországi Ostrava felett lengyel területen kapcsolódna az Oderához. Ostrava alatt mintegy 40-50 kilométerre lenne egy nyugati irányú elágazás, amely a csatornát összekötné az Elbával. Csehország és a közép-európai országok a csatornán keresztül így kényelmes vízi utat, összeköttetést nyerhetnének több tengerhez.

Az elképzelés évtizedek óta indulatos szakmai és társadalmi viták tárgya. A cseh kormány mellett 2006 óta működik egy tárcaközi bizottság, amelynek feladata ismételt felmérni a projekt megvalósításának lehetőségeit. A csatorna esetleges útvonalát ugyanis már régebben államilag védett területnek nyilvánították, ahol tilos ipari zónákat és egyéb nagyszabású építményeket kialakítani. Ez feszültségforrás, mert az érintett régiók azt állítják, hogy a védett területek fenntartása korlátozza fejlődésüket.

Több szakértő szerint azonban a megvalósítással nem kellene sokat várni.

Josef Podzimek, aki néhány éve könyvet írt a témáról, úgy véli, a tervek megvalósítására a felkészülést most kellene elkezdeni. 2013-ban befejeződik a Szajnát a belgiumi Schelde folyóval és rajta keresztül a Benelux-kikötőkkel összekötő új, nagy teljesítményű, úgynevezett Szajna-Észak-Európa-csatorna építése, amelyet az Európai Unió pénzel. Csehország arra az időre várhatóan már fejlett országgá lesz minősítve, és így joga lesz pénzt kérni az uniótól nagyszabású nemzetközi beruházásokra. A Duna-Odera-Elba csatorna pedig éppen ilyen - mutatott rá.

A sokat vitatott csatorna megépítésére legalább négy többé-kevésbé hivatalos, félhivatalos elképzelés, és legalább kéttucatnyi nem hivatalos terv létezik. Egyes számítások szerint a csatorna hossza mintegy 260 kilométer, más számítások szerint akár 500 kilométer is lehetne. Több szakasza a már meglévő helyi jellegű csatornákat, illetve folyókat használná ki.

Josef Podzimek "Három tenger kereszteződése" című, 2008-ban megjelent könyve a felettébb érdekes témáról nagy közönségsikert aratott. Ez azt jelzi, hogy a Duna-Odera-Elba csatorna nemcsak a szakértőket, hanem a közvéleményt is élénken foglalkoztatja.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.