Környezetkímélés japán módra

Hibrid és elektromos járgányokkal rukkol majd elő a Mitsubishi

Az októberi Tokiói Autószalonra a japán gyártók egytől-egyig hibrid és elektromos koncepcióautókkal készültek, melyek elsődleges feladata a környezet kímélése.

2009.10.07 11:39autoblog.hu

A Mitsubishi a Concept PX-MiEV-vel és az i-MiEV Cargóval demonstrálja szakértelmét a témában. A Concept PX-MiEV egy Outlander-alapú plug-in hibrid, az i-MiEV Cargo pedig a jövő áprilistól kapható villanymini áruszállító változata.

A Concept PX-MiEV egy hálózatról tölthető hibrid crossover, különleges hajtáslánccal. Elektronikus összkerékhajtással rendelkezik, szó szerint, első és hátsó kerekeit ugyanis alapvetően egy-egy 60 kW-os mágneses szinkronmotor hajtja meg. Van a „fedélzeten" egy 115 lóerős 1,6 literes benzinmotor is, mely szükség esetén az első kerekeket forgatja, de alapvetően generátorként funkcionál (70 kW kapacitással), mint a Chevy Volt/Opel Ampera esetében. Elektromos módban a Concept PX-MiEV hatótávolsága 50 kilométer, egyébként egy liter benzinnel körülbelül 50 kilométert tehet meg.

Alacsony és közepes sebességnél az akkumulátor az első elektromotort táplálja, a jármű elsőkerék-hajtású. Hóban, esőben és az első kerekek megpörgésekor automatikusan bekapcsol az összkerékhajtás, azaz a hátsó elektromotor is működésbe lép. Ráadásul a nyomatékelosztás a két hátsó kerék között is változhat. Ha az akkuban leesik a töltöttség, a rendszer aktiválja a benzinmotort, amely megkezdi az áramtermelést. Nagy sebességnél az 1,6 literes négyhengeres meghajtja az első kerekeket, s nagy terhelésnél, például nagysebességű előzésnél mind a három motor kiveszi a részét a munkából. A hibrid meghajtó rendszer legnagyszerűbb tulajdonsága, hogy akár a háztartási berendezések is működtethetők róla.

A Mitsubishi Concept PX-MiEV utasterében is találkozunk innovatív megoldásokkal. Üléshuzata például antiallergén, semlegesíti a szagokat és megöli a baktériumokat, üvegei kizárják az UV-A sugarakat, szélvédője visszaveri a napsugarakat, de van benne párásító berendezés és „oxigéndúsító" is. Ha ennyi még nem lenne elég, a Mitsubishi tanulmányautója hővisszaverő fényezést kapott, ülései egyenként szellőztethetők, a fedélzeti kamerarendszer pedig panorámaképet ad a jármű környezetéről. A sofőr szemmozgását emellett kamera figyeli, és észleli, ha lankad a vezető figyelme.

A Mitsubishi i-MiEV Cargo a jövőre piacra kerülő i-MiEV városi elektromos mini áruszállító változata. A lekerekített, áramvonalas frontrészhez szögletes doboz kapcsolódik, amely belül 1350 mm széles, 1180 mm mély és 1100 mm magas, padlója sík. A pakolhatóságot tovább könnyíti az alacsony rakodóperem. A hatótáv 160 kilométer egy feltöltéssel. Nem lepődnék meg, ha néhány év múlva a közszolgáltatók és ételkihordók ilyenekkel furikáznának.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.