Kevesebb jut az utak karbantartására

Nem emelkednek az autópálya-díjak

Nem emelkedik a sztrádamatricák ára az általános forgalmi adó (áfa) július eleji megemelésével, az adó növelése miatt azonban csökken a matricaeladásokból származó bevétel, s így az utakra fordítható keret is.

2009.06.11 07:22Világgazdaság

A matricabevételek ugyanis a Közlekedési Koordinációs Központ (KKK) által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát erősítik, így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják. Az áfaemelés 2009-es hatását a matricabevételek esetében 500 millió forint mínusszal veszik figyelembe – mondta a Világgazdaság kérdésére Kalmár Koppány, a KKK kommunikációs vezetője.

A díjnövelést korlátozza a vonatkozó közösségi irányelv is, amely euróban maximálja a bruttó összeget, ráadásul azt a tárgyévet megelőző október 15-i árfolyamon kell átszámítani. Az euróárfolyam szokásosnál intenzívebb ingadozásának követésére nincs lehetőség. Nemcsak az áfa változása, hanem a válság okozta forgalom-visszaesés is kedvezőtlenül hat a díjbevételre. A KKK legújabb becslése szerint a matricák értékesítéséből az idén befolyó nettó összeg 41,9 milliárd forint lesz, ez mintegy 4,1 milliárddal kevesebb a legutolsó számításhoz képest, és elmarad a tavalyitól is.

Ehhez adódik még a pótdíjbevétel csökkenése, várhatóan 1,5 milliárd forintra. A gyorsforgalmi úthálózatra mindezekből több mint bruttó 14 milliárdot fizetnek ki működési költségként (üzemeltetés-karbantartás-tisztítás), és közel 4 milliárdot költenek az úthálózat felújítására. Ezek az összegek biztosítani tudják a biztonságos működést – hangsúlyozta Kalmár Koppány. A bevételcsökkenést támasztják alá az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) első negyedéves értékesítési adatai is.

Ezek szerint az előző év hasonló időszakához képest a járművezetők összességében hat százalékkal kevesebb e-matricát vásároltak, ez négyszázalékos bevétel-viszszaesést eredményezett. Ezzel megtörni látszik a matricák eladásának elmúlt fél évtizedes növekedése. Történt ez annak ellenére, hogy a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hossza tavaly közel 70 kilométerrel növekedett. Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest.

A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-esen volt: ez év január–márciusában átlagosan 5-10 százalékkal kevesebb jármű közlekedett ezen az útszakaszon 2008 azonos időszakához viszonyítva. Ugyanennyivel esett vissza az M0-s autóút déli szektorának forgalma. Stagnált a forgalom az M3-as és az M7-es esetében is, ez szintén trendfordulót jelez az évek óta tapasztalható erőteljes növekedéshez képest.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.