Fontos a környezet-tudatosság

A BlueMotion mérföldkő a Volkswagennél

A Volkswagen a BlueMotion technológia meghonosításával az autópiac élmezőnybe tartozik a környezetkímélő motorok fejlesztése és forgalmazása terén. Ma már a Polo, a Golf, a Passat és a Sharan modellek is elérhetőek ezzel a technológiával.

2008.06.26 08:30ma.hu

A technológia, melynek előnyeit nemcsak a lényegesen kevesebb károsanyag-kibocsátás adatai, hanem a kevesebb üzemanyag-felhasználással az üzemeltetés csökkenő költségei is igazolják. A Volkswagen Polo BlueMotion a 99 gramm/kilométeres CO 2 kibocsátással a legkedvezőbb emissziós értékkel bíró négyajtós gépkocsi, mely ezzel megelőzi a hibrid hajtású gépkocsikat is.

 Fontos megemlíteni azt is, hogy a környezetbe kerülő káros anyagok kibocsátásából Európában a jármű állomány „csak” mintegy 10-12%-kal részesedik. Ennek ellenére az Európai Unió (EU) szigorú szabályozásokat kíván bevezetni: az EU országaiban gyártott, illetve forgalomba kerülő új személyautóknak 2012-re a legfeljebb 130 gr/km-es károsanyag-kibocsátási értéket kell elérniük, szemben a jelenlegi 165 gr/km-átlaggal. Ez például öt év múlva évi 11.000 kilométeres futásteljesítményt tekintve 1430 kilogrammot, azaz, 1,43 tonnát jelent majd gépkocsinként évente. A kedvezőtlen emissziós mutatók nagy részét azonban az erőművek és a háztartások „produkálják”, míg a járműállományon belül a közúti szállítás és a tömegközlekedés terén lenne jelentősége az erőteljesebb javulásra. 

Főleg akkor, amikor a személygépkocsi gyártók már számos konkrét lépést tettek a környezeti szempontoknak jobban megfelelő gépkocsik piaci bevezetésével. A Magyar Energia Hivatal adatai szerint ugyanis 2002-ben a magyar erőművek éves kéndioxid kibocsátása 230.524 tonna, szénmonoxid kibocsátása 4.340 tonna, nitrogén oxid kibocsátása 25.991 tonna, széndioxid kibocsátása pedig 16.693.000 tonna volt, és ez már csak mintegy fele az 1995-ős értékeknek. 

S ezek a kínai, az indiai, az oroszországi, az Egyesült Államokbeli vagy a brazíliai adatokhoz képest eltörpülnek. A BlueMotion motorokkal szerelt Volkswagen modell-kínálat évről évre bővül, erről nemcsak az autós vagy a környezetvédelmi szakkiállításokon, hanem a márkaszalonokban is meggyőződhetnek az érdeklődők. A BlueMotion kínálat bővülése azonban csak akkor lehet a fogyasztók számára is hasznos, ha megfelelő adminisztratív lépésekkel is támogatják a jelenleg még a technológia révén némileg magasabb áru autók vásárlását. 

A Volkswagennél a BlueMotion nevet viseli a márka adott kategórián belüli mindenkori legtakarékosabb járműve s nemcsak az autók üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez kapcsolódik, hanem a vállalat minden egyéb tevékenységéhez, immár védjegyeként társul a márkához. 

A „Blue”, vagyis a Volkswagen kék színe a védelemre szoruló elemek közül a vizet és a levegőt szimbolizálja, a „Motion” pedig a jövőt testesíti meg, az előretekintő mobilitást.S „együtt” a BlueMotion egy környezetbarát eljárás és megoldás fokozatos fejlődését is magában foglalja.


A Volkswagen BlueMotion programját – még az ezredforduló előtt – közvetlenül a Lupo-korszak előzte meg azzal, hogy a legtakarékosabb kisautó volt, hiszen átlag három liter dízelolaj elég volt, hogy legalább 100 kilométert lehessen vele megtenni, sőt károsanyag kibocsájtása is igen kedvező volt. 

Ez a koncepció már az 1980-as évek elején is megjelent a Volkswagennél, a márka első, kevesebb üzemanyagot fogyasztó modellje a Polo Formel E (Economy) volt, amelyet hamarosan a Passat Formel E is követett. A kettős cél – az ugyanolyan teljesítményű motoroknál a minél kevesebb üzemanyag-igény és a környezet kímélése – azonban leginkább a BlueMotion filozófiára és programra épülő fejlesztésekkel bontakozott ki az elmúlt mintegy fél évtizedben. 

Az átfogó szemléletű BlueMotion-filozófia nem csupán egy fejlesztési koncepció és program, hanem értéket adó és értékteremtő megoldások együttese. A cél kezdettől: folyamatosan javítani a Volkswagen személyautóinak üzemanyag-fogyasztásán és a károsanyag-kibocsátásán: mindkét esetben az egyre kisebb mérték elérését.Ez a különböző fejlesztési megoldásoknál fokozatosan sikerül is, amit számos műszaki-technikai újdonság nemzetközi szakmai elismerése is alátámaszt. 

Tehát a BlueMotion jelenleg az a technika, ami rövidtávon megoldást jelenthet, azonban a Volkswagennek más irányú feljesztései is vannak: így a hibrid, valamint a földgázhajtású EcoFuelek.Ez utóbbi szintén nagyban hozzájárulhat az olajtól való függőségünk csökkentéséhez, igaz csöppet korlátozottan, hiszen ez szénhidrogén alapú üzemanyag. 

Axel Riemann, a Volkswagen által gyártott autók környezetvédelmi tulajdonságaiért felelős részleg vezetője szerint: „Már nemcsak a dizájn vagy a komfort terén elért előrelépések érdeklik az embereket, hanem olyan témák is előtérbe kerülnek, mint a biztonság vagy a klímavédelem. Növekvő érdeklődést tapasztalunk az új modellek fejlesztése, valamint aziránt, hogy a járműveink előállítása és megsemmisítése során milyen környezetvédelmi eredményeket tudunk felmutatni” Hozzátette még: „A műszaki fejlesztések gyakran csak alaposabb megfigyeléssel fedezhetőek fel." 

Ugyanúgy igaz ez a károsanyag-kibocsátást csökkentő befecskendezési technológiánkra, mint az üzemanyag-takarékos váltókra vagy az új, kis tömegű anyagokra


Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.