I. Nemzetközi Oldtimer és Youngtimer Fesztivál

Meseautók a valóságban

Több mint százötven oldtimer és youngtimer korú autót és motorkerékpárt állítanak ki a Sportarénában a hétvégén.

2011.09.21 16:39ma.hu

A szervezők a statikus múzeumi hangulat helyett az egész családnak kikapcsolódást és szórakozást nyújtó programokat, koncerteket szerveznek, lesz amerikaiautó- és Rolls–Royce-felvonulás, Ferjáncz Attila sokszoros ralibajnok versenyoverallját pedig jótékonysági árverésre bocsátják.

Idén 125 éves az autó – Karl Benz háromkerekű, a szekerek stílusjegyeit viselő Patent-Motorwagenétől eljutottunk odáig, hogy az autó mindennapjaink nélkülözhetetlen eszköze, sokaknak pedig annál jóval több. Az I. Nemzetközi Oldtimer és Youngtimer Fesztivál mintegy százötven autó és számos motorkerékpár bemutatásával tiszteleg Karl Benz és az őt követő feltalálók, mérnökök ezrei előtt, akiknek köszönhetjük, hogy a szervezők ilyen rengeteg típusból válogathatták ki a kiállítás alanyait.

Autók és motorok a XIX. századtól az 1990-es évekig

Az I. Nemzetközi Oldtimer és Youngtimer Fesztiválon más veterános rendezvényekkel ellentétben nem kizárólag az oldtimerekre koncentráltak. Úgy gondolják, a maga nemében egy gyári Lada Samara kabrió vagy egy nyolcvanas évek elején készült BMW M6 is különleges, ezért számukra is jut hely az igazán értékes vagy járműtörténeti szempontból meghatározó típusok mellett, amilyen például a XIX. század végén épített Panhard-Levassor, a húszas évekből származó Bugatti, az első kompresszoros Mercedes, a magyar Magomobil, néhány évtizeddel későbbről a Messerschmitt törpeautója, az oldalkocsis Vespa, Simon Templar szolgálati Volvo P1800-asa, Eleanor, vagyis a Shelby GT-500, a valószerűtlen arányú Jaguar E-Type – és még hosszasan lehetne sorolni.

 

Folyamatos programok

Órákat el lehet tölteni a gyári állapotban megőrzött, utolsó csavaralátétjéig felújított vagy éppen restaurálásra váró autók és motorok között – mégsem biztos, hogy ez a család minden tagját leköti. A rendezvény nem véletlenül viseli a fesztivál nevet: a múzeumi hangulaton túl különböző programokkal, koncertekkel (például Komár László, Mystery Gang, Roy és Ádám, Alma együttes, Korda György és Balázs Klári), a színpad előtti amerikai autós felvonulással, gyermekjátszóházzal, a Sportaréna előtti területen motoroskaszkadőr-show-val, távirányítósautó-versennyel tölthetik el idejüket a látogatók.

 

Jótékonysági árverés - Ferjáncz Attila-relikvia

Az Autósport Örökös Magyar Bajnoka, Ferjáncz Attila egyik versenyoverallját ajánlotta fel jótékonysági árverésre. Licitálni a rendezvény előtt a honlapon (www.oldtimerfesztival.hu), a Fesztivál ideje alatt pedig a helyszínen lehet. A relikvia értékéből az Országos Mentőszolgálat és a Mentőmúzeum részesül majd.

 

Néhány jármű a kiállításról

Amphicar
A német gyártmányú kisautó (vagy kishajó) az egyetlen, polgári célra készült kétéltű jármű. 770-es típusszámát onnan kapta, hogy vízen hét, úton hetven mérföldes sebességre képes. "Közúton ez a leggyorsabb hajó, vízen pedig a leggyorsabb autó" - mondja a Fesztiválon látható példány büszke tulajdonosa, aki Kaliforniában talált rá a siralmas látványt nyújtó darabra négy évvel ezelőtt, azóta tart a restaurálás, jelenleg körülbelül 95%-nál. Az Amphicart 1961 és 1968 között gyártották, négyezernél kevesebb darab készült belőle. A Time magazin beválasztotta a világ ötven legrosszabb autója közé.

Jaguar E-Type
Túl olcsó - ennyi fogást találtak a kritikusok a Jaguar 1961-ben bemutatott sportkocsiján. A lenyűgöző arányú autó első vevőit a cég akkori elnöke választotta ki, énekesek és filmsztárok ültek a volán mögé, és nyugodtan mondhatjuk, a típus sikere azóta is töretlen. Két- és két plusz két üléses kivitelben, csukott és nyitott változatban is készült, a kupét 1973-ig, a roadstert 1975-ig gyártották.  A Fesztiválon két darab is látható lesz.

BMW Isetta
Ma a BMW sportos autóiról ismert - a háború után viszont a fennmaradásért küzdött. Autógyárai Németország keleti részén voltak, ezért a motorkerékpárok és felsőkategóriás modellek mellé megvásárolta az olasz Isetta licencét, és kis módosítás után piacra dobta. Két utasa nem oldalt, hanem elöl ülhet a kb. 85 km/órás végsebességre képes farmotoros minibe. A Fesztiválon egy teljesen felújított példányt láthat a közönség.

Pobjeda
Állami középvezetők, tsz-elnökök és párttitkárok használták a magyarul Győzelem nevű szovjet autótípust, amely taxiként is szolgált Magyarországon, egyébként létezett terepjáró, platós és mentőautó felépítménnyel is, összesen több mint negyedmillió Pobjeda készült. A Fesztiválon kiállított példány meglepően jó állapotban maradt fenn, jelenlegi tulajdonosának alig kellett hozzányúlnia, még a szelepek besülésére hajlamos motorblokk is eredeti, a Szabadság, szerelem című film forgatása miatt viszont új, fekete fényezést kapott az autó.

?koda S110 L Rallye
Balatoni Mihály - Sándor István, a hetvenes évek híres ralis párosának első versenyautója jelenleg a navigátoré, Sándor Istváné, aki romjaiból építette újjá a szériagyártmányoktól sok ponton eltérő, 72 lóerős raliautót, amelyet a korabelihez hasonlóan matricázott fel. Bár az autó bírná, a historic-rali helyett inkább nyugodtabb tempójú 1/100-as versenyeken használja a magyar motorsport-történet egyik működőképes darabját.

Opel Torpedo
A kereken százéves autó néhány hete hazagurult szülővárosába, Rüsselsheimbe – öt nap alatt több mint ezer kilométert tett meg, hiba nélkül. Az évszázados Opel történetének első része ismeretlen, mostani, a jubileumi túrát kitaláló tulajdonosa 1999-ben vásárolta Németországból, működőképes állapotban, de repedt motorblokkal és szakadt kárpitokkal. A felújított, újrafényezett kétüléses Torpedo 1,6 literes motorja 16 lóerős.

Citroën DS
Ma is szokatlan a formája – 1955-ben, bemutatásakor maga volt a szárazföldi ufó. Az első nap tizenkétezer megrendelés érkezett a kiejtve Déesse, vagyis Istennő nevet viselő, hidropneumatikus felfüggesztésű autóra, amely de Gaulle elnök életét is megmentette, mert egy merényletkor a defektes DS el tudott menekülni. A Fesztiválon több másik Citroën mellett egy gyárilag Maserati-motorral szerelt SM is látható lesz.

 

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.