Lassabb a hagyományos gépnél, de nagyon zöld!

Kizárólag napenergiával repül: személyszállításra is alkalmas a solar-repülő!

Két év múlva világkörüli útra indul a tervező, de előtte "főpróbát" kellett tartani, amelyen kiválóan teljesített a Bertrand Piccard által tervezett, Solar Impulse névre keresztelt napelemes repülőgép.

2012.05.25 11:29ma.hu

Felszállt a 2014-es világkörüli út főpróbájának tekintett útra Bertrand Piccard kizárólag napenergiával működtetett találmánya, a Solar Impulse névre keresztelt repülőgép, amely siker esetén akár az első valódi környezetbarát járat lehet - igaz, jellegénél fogva leginkább csak a mediterrán térségekben lehet munkába állítani. A gép a fénygyűjtő cellák segítségével emelkedik a magasba, csütörtökön Svájc nyugati részén indult útnak, hogy egy 20 órás üzem után némi szünetet tartson Spanyolországban, majd hétfőn onnan startol el, hogy a marokkói fővárosba, Rabatba menjen.

A feltaláló nem titkolta, hogy az út nemcsak a szerkezet tesztje, de a teljes mérnöki csapat mellett a földi irányítók és a technikai személyzet főpróbája is. Közben hangsúlyozta, hogy mindenképp kifizetődőbb a kizárólag napenergiával működő jármű, de a legnagyobb élményt mégis az jelenti a számára, hogy 9000 méter magasságba emelkedhet a napból nyert energia segítségével. "Minél többet fogok repülni a nap folyamán, annál több energiát gyűjtök a cellákkal, és ez egyszerűen lenyűgöző, egészen más minden eddigihez képest!" - lelkendezett a felszállás előtt.

A Solar Impulse fejlesztése 2003-ban indult, a 10 éves projectre összesen 90 millió eurót szántak, a részt vevő szakemberek között megtaláljuk a svájci Schindler felvonógyártó mérnökeit és a belga Solvay vegyianyag-gyártó cég kutatóit egyaránt. A gép összesen 12 ezer napcellával van felszerelve, az első repülésre képes járat 2010 áprilisában hagyta el a földet, majd három hónappal később a napelemes légijárművek rekordját felállítva összesen 26 órát tartózkodott a levegőben.

2011-re a világ első nemzetközi napenergiás járatává vált a gép, amikor Brüsszelben és Párizsban is sikeresen ért földet egy-egy út után. Arra azonban egyelőre kevés esély van, hogy teljesen kiszorítaná, vagy akár csak jelentős veszélyt jelentene a hagyományos repülőket, a Solar Impulse ugyanis mindössze 70 kilométer per óra sebességre képes, szemben a kerozinnal hajtott gépek több mint tízszeres végsebességével.

A projekt vezetői bevallották, hogy a fő kihívást valójában nem is a fejlesztés jelentette, hanem az, hogy egy efféle lassú járművet sikerüljön engedélyeztetni a kereskedelmi légiközlekedési rendszerben.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.