Jótállás, szavatosság, javítás, csere...

Hogy ne csapjanak be a boltban és ne verjenek át egy üzletben sem!

Ha már eljutottunk oda, hogy visszavittük hibás termékünket a kereskedőhöz, nem árt tudnunk, milyen jogaink és lehetőségeink is vannak az eladóval szemben. Előbb azonban jó, ha tisztázzuk a különbséget a jótállás és a szavatosság fogalmai között.

2008.02.21 12:37ma.hu

Mind a jótállás, mind a szavatosság a fogyasztói érdekek jogérvényesítésére vonatkozó intézmény. Jótállás esetén a kereskedő garantálja, hogy a termék a jótállási időn belül kifogástalanul működik. Ez alól a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a vevő használta rendeltetésellenesen a terméket. Mindez azt jelenti, hogy neki kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett.

A jótállás – köznapi nevén garancia – alapulhat szerződésen vagy jogszabályon. Előbbit a kereskedő vállalja, midőn az eladás során jótállási jegyet állít ki számunkra. Kötelező ugyanakkor jótállást vállalni bizonyos tartós fogyasztási cikkekre – autó, tv, mosógép, DVD, személyi számítógép, továbbá a 151/2003. kormányrendelet mellékletében felsorolt minden termékre. Ebben az esetben a jótállási idő legalább egy év, amelytől a kereskedő eltérhet – természetesen felfelé.

Amennyiben nincs jótállás, vagy letelt, lép be a szavatosság intézménye. Annyiban különbözik a jótállástól, hogy a teljesítéstől számított hat hónap elteltével a vevőt terheli a bizonyítási kötelezettség a hibát illetően, azaz adott esetben neki kell szakvéleményt kérnie. A szavatossági igény érvényesítésére két év áll rendelkezésére fő szabályként.

Jogaink és lehetőségeink

Amennyiben hibás a termék, a lehető legrövidebb időn belül forduljunk a kereskedőhöz. A hibáról vetessünk fel jegyzőkönyvet. Ha erre nem hajlandó, kérjük el a vásárlók könyvét! Hibás teljesítéskor – jótállás és szavatosság esetén egyaránt – kérhetjük elsősorban a termék javítását vagy cseréjét, kivéve, ha a csere lehetetlen vagy aránytalan költségtöbblettel járna.

Amennyiben sem kijavítás, sem kicserélés nem lehetséges, vagy azt nem vállalja a kereskedő, kérhetünk megfelelő árleszállítást, vagy elállhatunk a szerződéstől. Utóbbi azt jelenti, mintha meg sem kötöttük volna a szerződést, azaz vissza az áru, vissza a pénz - jelentéktelen hiba miatt azonban elállásra nem kerülhet sor.

Nem árt tudnunk, hogy javítás, illetve csere esetén a jótállási idő, illetve a szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje újraindul a kijavított/kicserélt dologra vagy annak kijavított/kicserélt részére vonatkozóan.

Fontos részletszabályok

Három napon belüli csere: tartós fogyasztási cikknél – TV, DVD, mosógép, stb – a vásárlástól számított három napon belül benyújtott csereigény esetén a kereskedő nem hivatkozhat az aránytalan többletköltségre, azaz hibás teljesítés esetén köteles azt kicserélni.

Kijavítás:
ha a kereskedő a kijavítást nem vállalja megfelelő határidőre, vagy nem végzi el, a vásárló az eladó költségére kijavíthatja vagy kijavíttathatja a terméket.

Javítás: hibás termékkel fordulhatunk ugyan közvetlenül a szervizhez, de az nem kötelességünk, mehetünk árunkkal a kereskedőhöz is, aki köteles eljuttatni a szervizhez a terméket. A forgalmazónak/szerviznek törekednie kell arra, hogy 15 napon belül kijavítsa a terméket. Ha nem tudják kijavítani az árut, jöhet a fent említett csere-árleszállítás-szerződéstől való elállás lehetősége.

Jó tanácsok

Ne hagyjuk, hogy velünk fizettesse meg az eladó a hibás termék elszállítását, postai úton történő feladását. A költségek a kereskedőt terhelik!

Ne feledjük, hogy akciós árut is köteles megvizsgálni a kereskedő, ha hibás, feltéve, hogy nem a hiba okát jelölte meg az akció motivációjaként.

Ne hagyjuk, hogy a kereskedő eltántorítson minket olyan mondatokkal, hogy „nem cserélhető, a gyártó a hibás, lejárt a három nap, nincs jótállás a termékre, akciós terméket nem cserélünk” stb.

Éljünk lehetőségeinkkel, merjük harcba szállni jogainkért! Következő Fogyasztóvédelmi sorok fejezetünkben beszámolunk arról, milyen lehetőségünk van, ha nem sikerül tisztázni a vitás kérdést a kereskedővel, de bíróságra sem akarunk azonnal menni.

Addig is amennyiben a témában vagy további fogyasztóvédelmi körben kérdése merül fel, keresse fel az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület honlapját (www.ofe.hu), illetve Tanácsadó Irodáit szerte az országban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.