Jótállás, szavatosság, javítás, csere...
Hogy ne csapjanak be a boltban és ne verjenek át egy üzletben sem!
Ha már eljutottunk oda, hogy visszavittük hibás termékünket a kereskedőhöz, nem árt tudnunk, milyen jogaink és lehetőségeink is vannak az eladóval szemben. Előbb azonban jó, ha tisztázzuk a különbséget a jótállás és a szavatosság fogalmai között.
2008.02.21 12:37ma.huMind a jótállás, mind a szavatosság a fogyasztói érdekek jogérvényesítésére vonatkozó intézmény. Jótállás esetén a kereskedő garantálja, hogy a termék a jótállási időn belül kifogástalanul működik. Ez alól a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a vevő használta rendeltetésellenesen a terméket. Mindez azt jelenti, hogy neki kell szakvéleménnyel bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett.
A jótállás – köznapi nevén garancia – alapulhat szerződésen vagy jogszabályon. Előbbit a kereskedő vállalja, midőn az eladás során jótállási jegyet állít ki számunkra. Kötelező ugyanakkor jótállást vállalni bizonyos tartós fogyasztási cikkekre – autó, tv, mosógép, DVD, személyi számítógép, továbbá a 151/2003. kormányrendelet mellékletében felsorolt minden termékre. Ebben az esetben a jótállási idő legalább egy év, amelytől a kereskedő eltérhet – természetesen felfelé.
Amennyiben nincs jótállás, vagy letelt, lép be a szavatosság intézménye. Annyiban különbözik a jótállástól, hogy a teljesítéstől számított hat hónap elteltével a vevőt terheli a bizonyítási kötelezettség a hibát illetően, azaz adott esetben neki kell szakvéleményt kérnie. A szavatossági igény érvényesítésére két év áll rendelkezésére fő szabályként.
Jogaink és lehetőségeink
Amennyiben hibás a termék, a lehető legrövidebb időn belül forduljunk a kereskedőhöz. A hibáról vetessünk fel jegyzőkönyvet. Ha erre nem hajlandó, kérjük el a vásárlók könyvét! Hibás teljesítéskor – jótállás és szavatosság esetén egyaránt – kérhetjük elsősorban a termék javítását vagy cseréjét, kivéve, ha a csere lehetetlen vagy aránytalan költségtöbblettel járna.
Amennyiben sem kijavítás, sem kicserélés nem lehetséges, vagy azt nem vállalja a kereskedő, kérhetünk megfelelő árleszállítást, vagy elállhatunk a szerződéstől. Utóbbi azt jelenti, mintha meg sem kötöttük volna a szerződést, azaz vissza az áru, vissza a pénz - jelentéktelen hiba miatt azonban elállásra nem kerülhet sor.
Nem árt tudnunk, hogy javítás, illetve csere esetén a jótállási idő, illetve a szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje újraindul a kijavított/kicserélt dologra vagy annak kijavított/kicserélt részére vonatkozóan.
Fontos részletszabályok
Három napon belüli csere: tartós fogyasztási cikknél – TV, DVD, mosógép, stb – a vásárlástól számított három napon belül benyújtott csereigény esetén a kereskedő nem hivatkozhat az aránytalan többletköltségre, azaz hibás teljesítés esetén köteles azt kicserélni.
Kijavítás: ha a kereskedő a kijavítást nem vállalja megfelelő határidőre, vagy nem végzi el, a vásárló az eladó költségére kijavíthatja vagy kijavíttathatja a terméket.
Javítás: hibás termékkel fordulhatunk ugyan közvetlenül a szervizhez, de az nem kötelességünk, mehetünk árunkkal a kereskedőhöz is, aki köteles eljuttatni a szervizhez a terméket. A forgalmazónak/szerviznek törekednie kell arra, hogy 15 napon belül kijavítsa a terméket. Ha nem tudják kijavítani az árut, jöhet a fent említett csere-árleszállítás-szerződéstől való elállás lehetősége.
Jó tanácsok
Ne hagyjuk, hogy velünk fizettesse meg az eladó a hibás termék elszállítását, postai úton történő feladását. A költségek a kereskedőt terhelik!
Ne feledjük, hogy akciós árut is köteles megvizsgálni a kereskedő, ha hibás, feltéve, hogy nem a hiba okát jelölte meg az akció motivációjaként.
Ne hagyjuk, hogy a kereskedő eltántorítson minket olyan mondatokkal, hogy „nem cserélhető, a gyártó a hibás, lejárt a három nap, nincs jótállás a termékre, akciós terméket nem cserélünk” stb.
Éljünk lehetőségeinkkel, merjük harcba szállni jogainkért! Következő Fogyasztóvédelmi sorok fejezetünkben beszámolunk arról, milyen lehetőségünk van, ha nem sikerül tisztázni a vitás kérdést a kereskedővel, de bíróságra sem akarunk azonnal menni.
Addig is amennyiben a témában vagy további fogyasztóvédelmi körben kérdése merül fel, keresse fel az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület honlapját (www.ofe.hu), illetve Tanácsadó Irodáit szerte az országban.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 14:18 Fülöp Attila: folytatódik a látássérültek elemi rehabilitációja
- 13:17 Nagy István: jövőre is folytatódik a Településfásítási program
- 12:37 Választási részvételre ösztönző kampányt indított az Európai Parlament
- 12:32 Horvátországi választások: nyilvánosságra hozták a végleges eredményeket
- 12:09 Összegyűjtötte az EP-választáson induláshoz szükséges számú ajánlást a Mi Hazánk Mozgalom
- 11:10 Megszúrta iskolatársát egy lány a bőnyi általános iskolában
- 10:32 Lecserélte a polgármester a táblákat, Orbán-idézettel köszöntik a Jándra látogatókat
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06