Kukucs!

Exobolygók észlelése, 60 másodpercben

Alig egy perc alatt áttekintést kaphatunk arról, hogyan is robbant be a bolygókutatás az elmúlt évszázadok alatt. Igaz, ebben a tekintetben az utolsó évtized számít a leginkább.

2015.02.13 15:00ma.hu
Forrás: NASA

250 évnyi bolygóészlelés 60 másodperc alatt - ezt ígéri az alább látható GIF. A mozgóképet Hugh Osborn készítette, abból a célból, hogy rövid áttekintést kaphassunk, mennyire fontos is volt az elmúlt évtized, melynek során sok százszorosára nőtt a korábbiakhoz képest a naprendszerünkön kívül észlelt planéták száma.

Szerencsére nem pusztán numerikus adatokkal bombázza az olvasót a rövid bemutató. Méretüket és napjuktól való távolságukat egyaránt ábrázolja; jól figyelemmel következő, hogy először a nagyobb, Jupiter-szerű gázóriásokat találtuk meg, a földszerű bolygókra pedig csak mostanában kezdünk ráakadni. Ez nem is olyan meglepő, hiszen a bolygóészleléshez igen fejlett műszerekre van szükség, így kevésbé pontos eszközökkel értelemszerűen csak a nagyobb példányokat lehet felfedezni.

Természetesen az első, fent kék színnel ábrázolt bolygók nem exoplanéták; az 1700-as évekből induló számláló pusztán azt akarja érzékeltetni ezzel, hogy még saját naprendszerünk összes jelentősebb égitestével sem voltunk teljesen tisztában pár száz éve. Ehhez képest napjainkra a kétezres számot nyaldossa a már észlelt exobolygók száma.

Made by Hugh Osborn

Végül álljon itt az ábra színértelmezése:
- sötétkék: naprendszerünk bolygói
- világoskék: radiális sebességméréssel észlelt exobolygók
- gesztenyebarna: közvetlen leképezéssel felfedezett exoplanéták
- narancssárga: gravitációs mikrolencsés észlelések
- zöld: fedési módszerrel felfedezett exobolygók

A koordinátarendszer vízszintes irányú tengelyén a bolygó keringési ideje látható, vagyis az az időtartam, amíg egyszer körbejárja csillagát. Függőlegesen pedig a planéta Földhöz viszonyított tömege látható.