Kepler űrteleszkóp

Két "Csillagok háborúja-bolygót" találtak

A Csillagok háborúja című filmből ismert Tatuin bolygóhoz hasonló két távoli planétára bukkant a Kepler űrteleszkóp: az égitestekhez egyaránt két nap tartozik.

2012.01.11 18:21MTI

A felfedezésről a Nature című tudományos folyóiratban írtak a San Diegó-i Állami Egyetem William Welsh vezette munkatársai.

"A konstelláció a Star Wars című filmben szereplő Tatuin nevű kitalált bolygóra emlékeztet" - hangsúlyozta Josh Carter, a tanulmány társszerzője, a Harvard-Smithsonian Központ munkatársa.

A filmben a Tatuin bolygó a főhős Anakin és Luke Skywalker otthonául szolgált, a most felfedezett, Kepler-34b és Kepler-35b névvel ellátott planéták azonban nem alkalmasak az életre: gázneműek, nagyságuk a Szaturnusnak felel meg.

A Kepler-34b 289 nap alatt kerüli meg a két napját, amelyek egymást 28 nap alatt kerülik meg.

A Kepler-35b 131 nap alatt tesz meg egy kört két saját napja körül, amelyek 21 nap alatt kerülik meg egymást.

A Kepler űrteleszkóp felvételeivel foglalkozó kutató már 2011 szeptemberében felfedeztek egy két nappal rendelkező planétát. Akkoriban még nem volt világos, hogy csupán különleges véletlenről van-e szó.

Egy csillagpár környezete korábban túl kaotikusnak bizonyult egy planéta létrejöttéhez. Feltehetőleg azonban több milliónyi, dupla nap körül köröző bolygó van a Tejútrendszerben - mondta el Welsh, aki a felfedezést az Amerikai Csillagászati Társaság (AAS) éves ülésén mutatta be Austinban.