Segíthet a mikroszkopikus fonalféreg

Benépesülhet a Mars: megvan a kulcsszereplő

Brit tudósok szerint a mikroszkopikus fonalféreg, a Caenorhabditis elegans (C. elegans), amely biológiailag nagyon hasonlatos az emberhez, kulcsszerepet játszhat a Marshoz hasonló bolygók benépesítésében.

2011.11.30 20:28MTI

A Nottinghami Egyetem tudósainak kísérleteiről a Royal Society folyóiratában, az Interface legújabb számában jelent meg tanulmány.

A tudósok közül sokan - köztük Stephen Hawking brit elméleti fizikus - úgy vélik, az emberiség túlélése attól függhet, hogy képes lesz-e más bolygókon letelepedni. A világűrben való hosszú tartózkodás során azonban az élő szervezetet jelentős sugárterhelés éri, a súlytalanság miatt pedig csökken az izomerő és a csontok szilárdsága.

A brit kutatócsoport Nathaniel Szewczyk vezetésével a C. elegans négyezer egyedét juttatta fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), és tanulmányozta fejlődésüket

A Caenorhabditis elegans 1 milliméter hosszú, talajlakó féreg. Összesen 959 sejtje van, minden egyes sejtnek külön neve. A fonalféreg 7-10 napig él, hímnős, 3-5 nap után már utódokat hoz világra. A kis férgek petékből kelnek ki, egy anya 8-10 petét rak.

Mint Nathaniel Szewczyk kifejtette, a C. elegáns volt az első soksejtes szervezet, amelynek feltérképezték a teljes genomját. Húszezer génjéből sok ugyanazt a funkciót tölti be, mint az embernél. Körülbelül kétezer gén a féreg izomfunkciójáért felelős, ezek 50-60 százalékának vannak megfelelői az emberi genomban.

A kutatócsoport a fonalférgek féléves űrutazása során a C. elegáns tizenkét nemzedékének fejlődését figyelte meg az első három hónapban. Az űrben a férgek ugyanúgy keltek ki a tojásból, fejlődtek a felnőttkor eléréséig, majd szaporodtak, mintha a Földön lennének.

"Bebizonyosodott, hogy a fonalférgek a világűrben képesek úgy reprodukálódni, hogy elérjenek egy más bolygót, mi pedig a távolból kontrollálhatjuk egészségi állapotukat" - emelte ki Nathaniel Szwczyk.