Az Egyesült Államokban

Az egyik legkésőbbi dinoszaurusz maradványait tárták fel

Az egyik legkésőbbi dinoszaurusz, a kréta időszak legvégén élt ragadozó őshüllő fosszíliáit tárták fel az Egyesült Államokban.

2011.09.20 07:00MTI

A fosszília 2008-ban került elő Utah államban, és a dinoszaurusz a Talos sampsoni nevet kapta, amely egyrészt Talószra, a görög mitológia bronz óriására utal, másrészt Scott Sampsonra, az utahi Természettudományi Múzeum kurátorára. A Troodontidae alrendhez tartozott; kis méretű, két lábon járó madárszerű dinoszaurusz volt, magassága alig haladta meg az egy métert - olvasható a The Salt Lake Tribune (http://www.sltrob.com) online kiadásában.

Lindsay Zanno, a tanulmány vezető szerzője, a Wisconsini Egyetem paleontológusa azt emelte ki, hogy a dinoszaurusz abban az időszakban élt 70 millió évvel ezelőtt, amikor Észak-Amerikát egy belső tenger osztotta két részre. Az őshüllők ama ritka csoportjának volt a tagja, amely evolúciós szempontból a legközelebb állt a madarakhoz. Melegvérűek volt, és intelligens, testméretéhez képest a legnagyobb agytérfogattal rendelkezett.

"Rendkívül ritka lelet. A theropoda (szörnylábú) dinoszauruszokhoz tartozott, amelyek észak-amerikai törzsfejlődése régóta viták tárgyát képezi a paleontológusok között" - jegyezte meg Zanno.

A paleontológus kiemelte, hogy a Troodontidae alrendhez sorolt dinoszaurusz lábain a második ujjon egy megnagyobbodott, sarló alakú karmot viselt. A Talos sampsoni bal lábán lévő karom megsérült.

"Ez a legérdekesebb felfedezés a csontvázon. A sarló alakú karom valószínűleg zsákmányszerzésre szolgált, +horogként+ működött. A sérülés azt az elméletet támasztja alá, hogy a karom sohasem vett részt a járásban, és valószínűleg küzdelemben sérült meg" - magyarázta Zanno.

A dinoszaurusz rekonstrukciója novembertől lesz látható az utahi Természettudományi Múzeumban.