Egy élő zenével kísért előadás

Marék Veronika: Kippkopp gyerekei a Kolibriben

Marék Veronika népszerű gesztenye-hőseit kísérhetjük el varázslatos, zenés kirándulásra. Kippkoppal közösen fedezhetjük fel az erdő-mező lakóit, és szurkolhatunk azért, hogy megtalálja-e, akit oly régóta keres, aki hozzá olyan nagyon hasonlatos.

2010.11.29 14:00ma.hu

„Néhány éve tulajdonképpen evidencia volt itthon, hogy három évesnél kisebb gyerekeket nem szabad színházba vinni, mert nem kötik le a figyelmüket az előadások - emlékszik vissza Tisza Bea, a Kippkopp és Tipptopp rendezője.

- A Glitterbird EU-s projekttel - melynek köszönhetően Magyarországon is megjelent a csecsemőszínházi műfaj - aztán kiderült, hogy bizonyos feltételekkel készíthetők olyan produkciók, amelyek egyaránt megadják a művészi értéket és a szórakozás élményét akár a féléves csecsemőknek is.

" A gyors fény- és hangváltások kerülésével, az előadások nyugodt, elmélyült szemlélődésre lehetőséget nyújtó tempójával és időtartamuk 25-30 perces maximalizálásával fenntartható a legkisebbek érdeklődése."

A csecsemő-előadások közönségénél az alkotók azonban olyan óriási eltérésekkel szembesültek, amelyek egyik más korcsoportnál sem ennyire jellemzőek: az a produkció, amelyik élvezetes az egy-kétéves kicsik számára, a hároméveseket sokszor már nem köti le.

Amióta tehát 2005-ben bemutatták első ilyen darabjukat, a 2-4 éveseknek szóló előadások hiánya miatt egyfajta űr keletkezett a színház repertoárjának folytonosságában, amit már régóta szerettek volna orvosolni.

A Jókai téri gyerekszínház 2009 elején kapott felkérést a Művészetek Palotájától egy, a Tallér Zsófia által a Kippkopp és Tipptopp mesére komponált zongoradarabokhoz kapcsolódó előadás áprilisi bemutatására.

Az élő zenei kíséreten alapuló bábszínházat tovább gondolva készíti a Kolibri Marék Veronika szövegkönyvével és dalszövegeivel, illetve Novák János zenéjével, speciálisan a 3-5 évesek korosztályának szánt előadását.

fotó: Szlovák Judit

Marék Veronika az ötvenes években kezdte meseírói pályafutását, könyveit - grafikusként - ma is maga illusztrálja. Írt bábjátékokat, tévé- és rádiójátékokat, valamint filmforgatókönyveket is.

Mialatt itthon a Richly Zsolt rendezésében készült Kockásfülű nyúl című rajzfilmsorozat tette országszerte ismertté, művei megjelentek németül, angolul, spanyolul, lengyelül, románul, szerbül és koreaiul.

Japán pedig szinte második otthona lett: a mára félmillió példányban eladott Laci és az oroszlán mesekönyv nyomán generációk szerették meg könyveit. A kis oroszlán figurája tolltartókat, táskákat, esernyőket, naptárakat díszít a szigetországban.

Amikor valamilyen formában fel akarják dolgozni, meg akarják mozdítani mesealakjaimat, számomra fontos, hogy a produkció valamiféle többletet adjon hozzá a képeskönyvhöz, ne ugyanazt akarják létrehozni, ami egyszer már megszületett - magyarázza Marék Veronika.

- Ennél a bábelőadásnál szóba se jöhetett a kétkedés: Alexics Rita és Bodnár Zoltán rengeteg eredeti ötlettel, kreatív játékkal varázsolja elő a díszletként is szolgáló ládából a történetet. Általában vannak kifogásaim minden készülő produkciót látva, de bizisten nem emlékszem, nekik mit is mondhattam. Az első perctől fogva lenyűgözött a játékuk."

A Kolibri bemutatójának képi világa és 40 perces időtartama a csecsemőszínházból már kinőtt, a gyermekszínházi produkciókhoz azonban még kicsi gyerekek figyelméhez igazodik, ugyanakkor - átmenetet képezve köztük - ötvözi a két műfaj sajátosságait.

A történetben a környezettel való megismerkedés, a növények, állatok, erdei világ felfedezése a két-háromévesek érdeklődési körének fontos jellemzője.

A cselekmény, amely szerint a barátot kereső gesztenyefiú, Kippkopp és az éjszakai szállás után kutató gesztenyelány, Tipptopp egymásra talál, pedig már a 4-5 éveseket foglalkoztató szociális kapcsolatok körül bonyolódik.

Tisza Bea szerint a Kippkopp és Tipptopp azonban nem csupán tartalmi szempontból ideális választás a 3-5 évesek színházi bevezetésére, hanem a Kippkopp-történetek népszerűsége miatt is.

„A széleskörű ismertség azért nagyon jó, mert a kisgyerekek imádnak ismételni - gondoljunk arra, mennyire ragaszkodnak esténként a már számtalanszor felolvastatott mesékhez, vagy említhetjük a mondókákat, a gyerekversek, -dalok refrénjeit -, és egyszersmind ugyanazzal a dologgal más formában találkozni.

Sok népszerű mese színre vitelénél tapasztaltuk, hogy azok, akik már ismerik a történetet könyv vagy rajzfilm formájában, felfedezve benne a különbségeket és azonosságokat, még nagyobb élvezettel nézik a színházi előadást."

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.