Ékkövek balerinákból!

Balanchine est a Magyar Állami Operaházban!

A Magyar Állami Operaház balettegyüttese, a Magyar Nemzeti Balett mindig is nyitott volt a balettművészet különböző irányvonalaira és stílusaira.

2009.03.12 21:30ma.hu

Ez a tendencia a '70-es évektől kezdődően különösen felerősödött, amikor a nyugat-európai és amerikai modern balett olyan kitűnő alkotóinak darabjai kerülhettek az Operaház színpadára, mint Maurice Béjart, Hans van Manen és Jiři Kylián, illetve Alvin Ailey, Alberto Alonso és George Balanchine.

 2008/2009-es évadban a társulat folytatja ezt a hagyományt: nemcsak felújítja az 1977-es Balanchine-est egyik legszebb darabját, hanem két újabb Balanchine-koreográfiát is bemutat a közönségnek. XX. század egyik legjelentősebb koreográfusa, George Balanchine - eredeti nevén Georgij Melitonovics Balancsivadze - 1904-ben született Szentpétervárott, grúz szülők gyermekeként. 

A Cári Balett Akadémián végezte balett-tanulmányait, de közben komolyzenével is foglalkozott, és nagyfokú zenei műveltségre is szert tett. Amikor a győztes forradalom hívei - a balettművészetben a cári rendszer jelképét látva - feloszlatták a balettiskolát, a megélhetéséért kénytelen volt kabarékban és filmszínházakban zongorázni.

Muzikalitása és zenei felkészültsége azonban jóval túlmutatott a megélhetési gondok megoldásán: a kitűnő táncos koreográfusi munkásságára, egész alkotói pályájára is nagy hatást gyakorolt.

1921-ben, tizenhét évesen vették fel a Mariinszkij Színház balettkarába. Ekkor már saját koreográfiákat is készített. Három évvel később, néhány táncossal együtt nem tért vissza a Szovjetunióba egy külföldi turnéról, hanem Párizsba ment, ahol már koreográfusként csatlakozott Szergej Gyagilev világhírű társulatához, a Ballets Russes-höz. Nyugati hangzású nevét is a rendkívüli tehetségű és széles látókörű orosz társulatvezetőtől kapta. 

1929-ig kilenc darabot alkotott, majd - Gyagilev halála után - nyugat-európai nagyvárosokban dolgozott balettmesterként és koreográfusként. George Balanchine 1933-ban találkozott Lincoln Kirsteinnel, az amerikai mecénással, akinek nagy álma volt, hogy a tengerentúlon meghonosítsa a klasszikus balettet. Jól látta: a grúz származású koreográfus lesz a megfelelő ember erre a feladatra. 

Balanchine az Egyesült Államokba érkezése után néhány hónappal meg is alapította az Amerikai Balett Iskolát majd 1948-ban a New York City Ballet-t. Balanchine első, az USA-ban koreografált darabja, a Szerenád továbbá a Concert Barocco végül a Who Cares? mind ékes bizonyítékai George Balanchine zsenialitásának, aki a cselekmény, a kosztümök és a színpadkép szinte teljes elhagyásával igazi újítónak számított saját korában. 

Balanchine neoklasszikus stílusú, szimfonikus művei a modern balettművészet szépségét, költészetét és tökéletességét hirdetik.

2009. március 14.,19., 20., 22., 24., 25., 28., 29.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.