A Nyugat-Amerázsiai Birodalom zenei leképeződése

Egy nem hagyományos koncert: Gáyan Uttejak Orchestra a Fonóban

Hortobágyi László és a Gáyan Uttejak Orchestra lesz a Fonó Budai Zeneház hétvégi programjának fő attrakciója.

2008.05.05 18:00ma.hu

Hortobágyi László és a Gáyan Uttejak Orchestra május 10-én, szombaton este 20 órakor lép fel a Fonó Budai Zeneházban.

Zenészek:


Hortobágyi Nóra - csembaló, szintetizátorok, harmónium;
Hortobágyi László - rudra-vina, szitár, computed mémesis;
Mótyan Tibor - tabla-tarang, tabla, jidaki;
Kosztyu Zsolt - basszus, samplerek, effectorium;
Littmann Tamás - sounductor mixology

Guologia (Guology):

A Gáyan Uttejak Orchestra sajnálattal jelzi: nem tudja Önöknek egy hagyományos zenehallgatás élményét biztosítani, mert olyan részvételt kíván meg Önöktől, amely eltér a szokványos koncerteken beváltaktól.

Az Orchestra nem alkalmazza a zenei meg- és kiállások hatáskeltő eszközeit, hogy tapsot arasson, nem él az egyes tételrészek vagy frázisok ismételgetéseinek lehetőségeivel, és például nem tart szünetet sem előadásai során.

Zenéje nem követi a hagyományos nyugat-európai zenék szerkezetét, nem ad fogódzót és nem segíti a koncert-etikett élvezetes betartását. A Guo csak egy szerény előhírnöke kíván lenni a jövő társadalom kasztrendszerében létrejövő új, Nyugat-Amerázsiai Birodalom zenei leképeződéseinek, és szemben áll a hagyományos zeneiparral, amely a Wychi-Exonybm korporáció egyik Wellness-Neuronetics alosztályaként funkcionál majd.

A Guo a zenéje által egyfajta sztoa állapotot kíván létrehozni: ennek összetevői a poliritmikus struktúra periódusaiban rejlenek, és ezek vezetnek el a előadói-hallgatói levitációhoz, illetve a zene által memetizált moebius tudat közösen felfénylő foszforeszkálásához.

Ennek alapja az ázsiai magaskultúrák évszázados hipno-statikus zenei gyakorlata, ahol a zene nem más mint egy kifinomult exodus-technika, s amely a beteg és lakhatatlan socium párlataként dicséri a humanoid élőlény evolúciós és társadalmi rabságából történő képzelt és ideiglenes szabadulás évezredes művészet-technikáit.

A megzápult társadalmi létben a metafizikai protéziseket, melyek az emberi agyra növesztett szimbólumteremtő ektoplazmákként léteznek egy értelemmel belakható világ helyett, kiváltja ez a fajta zene - a ma egyedül létező pozitív ellenállás racionális nyelve -, az egyetlen híd, amely kvázi jógatechnikaként elvezethet a kollektív elidegenedés ideiglenes feloldódásához, abba a sartori-állapotba, ahol az individuális lét önkorrekciója hozzájárul a világ jobbá válásához.

Vegyen részt benne...

Az 1981-ben Magyarországon alapított Gáyan Uttejak Society (előkép: V.N.Bhatkhande zenetudós által 1884-1917-ig működtetett G.U.Mandali, Mumbaiban.), mely 1984-ben kibővül egy Kelet-Európában egyedülinek számító Keleti Zenei Archívummal, a Gáyan Uttejak Studio-val és a soknemzetiségű Gáyan Uttejak Orchestra-val.

Nem létező mitologikus világok zenéi illetve az Európán kívüli magas kultúrák zenei hagyományainak ötvözése egy lehetséges de soha meg nem valósuló igazi világzene megteremtése céljából, és egyéb futurisztikus zenei kompozíciói holland, német, amerikai, görög, indiai, francia, angol és magyar kiadók gondozásában kerülnek publikálásra.

Azaz több mint ötven, a nyugati féltekén kiadott lemez/CD felvétel, német Nagydíj a magyar hagyományos népzene újraértelmezéséért, (többször) az Év Lemeze Új-Zéland, Margen fődíj Spanyolország, 19. helyezett a Backroads World Music világ ranglistán (Los-Angeles), Octopus díj Franciaország, re-founder of the Gáyan Uttejak Society, Mumbai-Bp. etc.etc.

A Guo újjászervezése során Hortobágyi László és az Orchestra folyamatos meghívásokat kap világszerte, hogy az új darabjait illetve új hangszereit bemutassa. E hangszerek a tradicionális hindu-mohamedán zenei előadások mellett alkalmasak a Gáyan Uttejak Orchestra által játszott darabok megszólaltatására is;

Itt a klasszikus észak-indiai zenei rendszer egyben egy élő elektronikai vezérlést és hangszintézist is megvalósít. Ennek alapja a granuláris hangszintézis algoritmusként – azaz morpherként – történő alkalmazása, amely nemcsak egy mikrotonikai struktúrát mozgat, hanem egy felhangszintézist is vezérel élőben: az új live-repertoár a tradicionális Gáyaki-Ang indiai hangszeres technika elemeit és a Tablá-tárang poliritimikus struktúráját építi össze a \\"computed mémesis of Guo\\" szellemében.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.