Ne ess pánikba!

Teherbe estem - most mi lesz?

A címben szereplő kérdés egy 15 éves lány, Kata szájából hangzik el, miközben zöld köpenyes nővérek és orvosok nyüzsögnek körülötte, készülnek az abortuszra. A néhány hete vetített reklámfilmet elkészítő "A-HA!" csoport most országos kampánnyal célozza meg a középiskolás korosztályt.

2010.06.03 07:18sagi - ma.hu

Néhány évvel ezelőtt még megütközést keltett, vidéken egyenesen kiközösítés várt a „megesett” lányokra, ma már lassan természetessé válik, ha valaki úgy válik fiatal anyává, hogy közben még ő maga sem nőtt fel igazán.

A korai, gyakorta nem is várt terhességnek aztán súlyos következményei lehetnek, jobb esetben „csak” hirtelen kell felnőtté válnia az épphogy serdülő gyerekeknek, de sokszor ez a vétlen kisbabán csapódik le, akit az anya a saját életének megrontójaként kezel, őt okolja az általános megvetésért, míg végül az így megszületett, de sosem várt gyerek életre szóló lelki sérüléseket szed össze.

A jelenség ijesztő, pedig van megoldás. Az A-HA! Országos Szexuális és Mentálhigiénés Felvilágosító Program munkatársai immáron 8 éve dolgoznak azon, hogy a felnövő új generáció ne akkor essen pánikba, amikor már megtörtént a baj, vagy ha mégis, akkor legyen, ahova segítségért fordulhat, mielőtt a végzetes lépésre szánná el magát. A nem kívánt terhességet ugyanis a legjobb megelőzni, de ennek előfeltétele a megfelelő tájékozottság. A programban részt vevő szakemberek – orvosok, védőnők, oktatók – összefogtak a pedagógusokkal és ismert közéleti személyiségekkel, és közösen már több éve rendszeresen tartanak előadásokat és rendhagyó foglalkozásokat.

Ezek során a mai napig több mint 1300 hazai iskolába jutottak el, a foglalkozásokon mintegy 650 ezer diák vett részt, de ennél sokkal több fiatalhoz juttatták el az abortusz veszélyeiről és a lehetséges védekezési módokról szóló tájékoztató füzetecskét. A program sikerét jelzi, hogy az elmúlt 8 év alatt a 19 évesnél fiatalabb korosztályban mintegy 20 százalékkal csökkent az abortuszok száma.

Ez azért is örvendetes adat, mert a művi terhességmegszakításoknak a jövőre is kiható negatív következményei lehetnek, még egy tökéletes, komplikáció- és szövődménymentes műtét után is előfordulhat, hogy a páciens később már akarva sem tud gyermeket szülni. Ugyanezt a témát – a nem kívánt és túl korán jött terhességet – dolgozza fel a tini korosztálynak szóló sorozat, amelyet a Magyar Televízió vetített, és amelynek részei az interneten is korlátlanul visszanézhetők, Várandós tinik címmel.

A sorozat 16 éves lányok életét mutatja be a terhesség második harmadától, és minden szereplő más-más problémával kénytelen szembesülni: van, aki már attól is retteg, hogyan fogja a családjának bevallani, hogy lefeküdt a barátjával, más lányoknak az okoz gondot, hogy fel tudják-e majd nevelni a picit, vagy még megszületése előtt örökbe adják olyasvalakinek, aki nem tud saját gyermeket szülni. A tanulságos történeteken keresztül az érintett korosztály olyan szempontokkal is találkozhat – tanulmányok kettétörése, karrierépítés, a gyermekévek utolsó pillanatainak kiélvezése –, amik talán fel sem merülnek benne egy mámoros pillanat hevében.

Megdöbbentő viszont az a reakció, ami a már emlegetett reklámfilmet fogadta. A képernyőn először csak egy lány riadt arca látható, majd fokozatosan tágul a látótér, miközben a 15 éves Kata tőmondatokban, tárgyilagosan elsorolja, hogy van egy barátja, lefeküdt vele, és most terhes, majd felteszi a nagy kérdést: „Most mi lesz?” A filmet a hazai csatornák jelentős része vagy egyáltalán nem merte levetíteni, vagy csak este 9 óra után, a kifejezetten felnőtteknek szóló idősávban.

A miértre a válasz: féltek az ORTT büntetésétől.

Bár a mumusként emlegetett testület nem foglalt állást előzetesen, hogy szerintük valóban sérti-e a 16 évnél fiatalabb nézők lelki fejlődését a tartalmában sokkoló film (a ma.hu-nak adott válaszuk szerint ez „előzetes cenzúra lenne”), a csatornák mégis tartottak az utólagos retorziótól. Az 1%-os adófelajánlást megcélzó reklámfilm így a tényleges célközönséghez, az adózó felnőtt lakossághoz ugyan eljutott, de a veszélyeztetett tiniket nem rázhatta fel a mellbevágó felismerés: „akár én is feküdhetnék ott”.

Az A-HA! Program munkatársai a „Ne ess pánikba!” elnevezést viselő kampánnyal most tehát azért küzdenek, hogy ledöntsék a családon belüli tabukat, beszéljenek a szexről és a védekezésről, csökkentve ezáltal a tudatlanságból és védtelenségből bekövetkező „baleseteket”. A következő hetekre tervezett országos kerékpáros kampányban a szervezők nemcsak az iskolákba jutnak el, de ígéretük szerint „mindenhol ott lesznek, ahol a fiatalok”, a legnépszerűbb nyaralóhelyeken és fesztiválokon, hisz közismerten ezeken a helyeken kapja el leginkább a kalandvágy a fiatalokat.

A program eleme egyébként a megfelelő védekezés ismertetése mellett egyfajta erkölcsi norma átadása is, mert a valódi cél, a felelősségteljes gyermekvállalás csak így érhető el. És talán egyszer oda is eljutunk, hogy ha már a megelőző védekezés minden jószándék ellenére elmaradt, utólag több európai országhoz hasonlóan nálunk is recept nélkül juthassanak az érintettek az úgynevezett „esemény utáni” tablettához, az álmok netovábbja pedig az, hogy az egészségbiztosításnak ne egy drasztikus műtétet kelljen támogatnia, hanem hozzájáruljanak a sürgősségi tabletták árához is…

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.