A vénebb járgányok szivatóval se

Eltűnhetnek az öregebb autókra kínált hitelek

Teljesen eltűnhetnek a piacról az idősebb autókra kínált hitelek, a pénzügyi felügyelet ugyanis kockázatosnak tartja a 11 évesnél öregebb kocsik finanszírozását. Mindeközben az autólízing piac a két évvel ezelőttinek közel a tizedére zsugorodott. Pedig a használt autóknál némi élénkülés látható az eladásokban.

2010.06.08 09:36MR1- Kossuth

Június 11-étől ismét szigorodnak a hitelezés szabályai, és a kérelmező jövedelmétől függ, hogy annak hány százalékát fordíthatja törlesztésre. Ezzel egy időben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete tovább szigorítja a korosabb autók finanszírozását – mondta az MR1-Kossuth Rádiónak Binder István szóvivő.

A PSZÁF rendszeresen vizsgálja a piaci szereplők portfólióit, és kockázatosnak találta, hogy egyes vállalkozások nagy számban értékesítenek hitelre idősebb gépkocsikat és teherautókat. A kockázatot az jelenti, hogy előfordulhat: az idősebb autó már annyit sem ér, mint a felvett hitel összege, ez pedig gondot jelenthet, ha az ügyfél nem tudja fizetni a törlesztő részletet. Hiába veszi vissza ugyanis az autót a finanszírozó, nem térül meg a kára. Ez a piac egészének kockázatot jelent – magyarázta Binder István. A válság miatt egyre több a nem fizető adós. Az autólízing esetében a kilencven napon túli késedelmes fizetések aránya 2009-ben 3-ról 10 százalékra ugrott. Ez is az egyik oka a felügyelet szigorításának. Az átlagosnál öregebb kocsik esetében többlet-tőkeképzést ír elő a felügyelet. Ez azt jelenti, hogy a 11 évesnél öregebb személyautók és a 10 évnél idősebb tehergépjárművek hitelezésénél több tartalékot kell képezniük a lízingcégeknek.

Eddig ezt személyautóknál 15 év, a tehergépkocsiknál 12 év fölött kellett megtenni. Mindeközben némi élénkülés látható a használtautó piacon. Az MR1-Kossuth Rádió által megkérdezett autókereskedők mindegyike arról számolt be, hogy a kereslet növekedését tapasztalják a használt autók iránt.

Általános tapasztalat, hogy többnyire készpénzzel fizetnek a vevők, egyre kevebben mernek hitelt felvenni, akik pedig rászánják magukat, azok is a korábbinál 2-3 évvel idősebb autókat vásárolnak.

Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta: „aki eddig új autóban gondolkodott, az 2-3 éves autót vásárol, aki eddig 2-3 éves autót szeretett volna, az most 5-6 évest vesz”. Az új szabályozás, a többlet-tartalékolás következtében nemcsak drágább lesz az idősebb autók hitele, hanem mert sok lízingcég anyavállalata nem lesz hajlandó tőkét áldozni a finanszírozás folytatására, egyszerűen nem lehet majd a 11 évesnél idősebb személyautókra hitelt felvenni.

A főtitkár szerint ez tovább rontja majd a lízingpiac helyzetét, hiszen 2009-ben közel 70 százalékkal esett vissza az autófinanszírozás, és idén a tavalyi alacsony értékesítéshez képest újabb 50 százalékos a visszaesés. Ez azt jelenti, hogy a lízingpiac összesen csaknem a tizedére csökkent a két évvel ezelőtti szinthez képest.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.