A brit arisztokrata megöregedett

75 éves a Jaguar

75 év alatt sok esemény történik egy gyártóval, főleg ha azt úgy hívják, hogy Jaguar. A szebb időket is látott brit márka legfényesebb pillanatait próbáltuk meg feleleveníteni. A brit arisztokrata talán újra a régi pompájában tündökölhet, hiszen a jelenlegi tulajdonos meglepően jól terelgeti a híres márkát.

2010.05.11 17:56A5

A Jaguar Cars Ltd 1922. szeptember 4-én alakult a brit Coventry-ben, ahol az alapítók akkoriban motorokhoz készítettek oldalkocsikat. Először SS Cars Ltd néven működött a vállalkozás, azonban a második világháború után a rosszul csengő név miatt leváltották a cég nevét, és ekkor lett Jaguar Cars Ltd.

Az SS Jaguar név először 1935-ben tűnt fel négykerekűn, amikor is megjelent egy 2500 köbcentis szedán. Ez volt a legelső négykerekű, amelyet a gyártó készített, Sorban ezután érkezett az SS 90 és SS 100 is amelyen legelőszőr cseréltek emblémát. A névválasztásban egy külső tanácsra hallgatva döntött az akkori tulajdonos Sir William, akinek azt tanácsolták, hogy a Jaguar nevet válassza, hiszen ez az elnevezés az arisztokráciát és a sportos hangulatot, agilitást és erőt képvisel, pont azt, amiket az autóik is.

A névváltoztatás és a második világháború utáni szerény időszakban a Jaguar szénája sem állt valami jól, így a korábban már megszerzett motorfejlesztő központot és a préselt acélelemeket gyártó üzemet is el kellet adnia. Ezután hamar talpra állt a vállalat és komoly bevételeket könyvelhettek el.

Ekkor megvették a Standard Motor Company-t, azt a motorgyártó üzemet, ahonnan a hathengeres motorok érkeztek az autók orrába. 1,5, 2,5 és 3,5 literes motorok legendás megbízhatóságát ez a cég érte el, és az akkori zászlóshajóban az 1948-ban bemutatott MK V-ben is a 3,5 literes motor dolgozott.

Igazi áttörést az 1948-ban bemutatott XK120 sportautó ért el, amely a maga nemében igazi újdonságnak számított akkoriban. Méretei sokkal kisebbek és kompaktabbak voltak az elődeinél.

Az autóban egy teljesen új fejlesztésű 3,5 literes, két felülfekvő vezérműtengelyes motor dolgozott, ami akkoriban kifejezetten fejlett technikának számított. Az 50-es évek végén kétszer is sikerült a gyártó sportkocsijának megnyernie a Le Mans-i 24 órás versenyt. 1960-ban történt a következő említésre méltó esemény, amikor is megvásárolta a BSA márkát a Daimler Motor Company-tól, és egyben a Daimler nevet használta a legdrágább luxus limuzinjainál.

1966-ban jött egy sorsfordító pillanat, amikor a Jaguar vállalat egyesült a British Motor Company-val és az Austin-Morris-szal, és megalakult a British Motor Holding. 1968-ban a Leyland nevű autógyártó is kapcsolódott a holdinghoz és ekkor megalapították a British Leyland Motor Corporationt. Az ezt követő pénzügyi nehézségek , és a Ryder elemző cég jelentése miatt államosították az akkori vállalatot és ezek után már British Leyland Ltd néven találkozhattak az autógyártóval a befektetők.

A hatalmas cégben sokszoros szétválás és átalakulás következett, míg 1984-ben a Thatcher-kormány privatizálta a Jaguar márkát és újra egyéni befektetők kezébe került. 1989-ban jött az új korszak, amikor a Ford Motor Company ajánlatot tett az egyéni befektetőknek, és felvásárolta a részvényeket.

Egy érdekes korszak következett ezután, hiszen rengeteg új modell érkezett mégsem tudta nyereségessé tenni a gyártást a Ford szerkezeti átalakítása sem, sőt 1989-2008 között egyetlen pozitív mérleggel zárult éve sem volt a Jaguarnak. Miután 2000-ben a Ford tulajdonába került a Land Rover is, mivel mindkét márka brit volt, gyakorlatilag összevonta a Jaguarral és megalakult egy szorosabb együttműködés, számos országban közös kereskedéseket nyitottak.

A Ford tovább sürgette az együttműködést, ennek nyomására a bemutatott X-Type és a Freelander 2 egy üzemben készült, sőt közös alkatrészeket is használtak az autókban. Miután az egyik márka sem hozta a hozzá fűzött reményeket, 2007-ben elhatározta az akkor jókora pácban lévő Ford Motor Company, hogy eladja mindkét márkát.

Az értékesítésre a Morgan Stanley és a HSBC adott tanácsot és rengeteg érdeklődő jelentkezet először. Végül két indiai gyártó a Tata Motor és a Mahindra maradt versenyben.

A terepjárókat gyártó indiai márka 2007 karácsonya előtt a bonyolult cégfelépítés miatt kihátrált a vásárlás elöl, így megmaradt egyedüliként a Tata Motors, akivel 2008-ban megköttetett az üzlet. 2008. június 2-tól kezdve a Tata Motors tulajdona a Jaguar és Land Rover, amelyekért 1,7 milliárd fontot fizetett az indiai gyártó. Azóta több új modellt mutatott be a Jaguar és a Land Rovernél is látszik valamelyest egy fellendülés.

A 75 év alatt számos ikonikus modell született, amelyek bizonyára mindenkinek ismerősek. A legelső ilyen volt a második világháború után a MK V, amelyben sok olyan technikai újdonság volt már, amelyeket a konkurens gyártók még nem alkalmaztak ekkor.


Ide sorolható a független első felfüggesztés és a hidraulikus fékrendszer. Mint már említettük, igazi áttörést az XK120-as sportroadster megjelenése hozott, amelynek karosszériája kísértetiesen hasonlított a 328-as Coupé BMW-re. Motorterében egy újfejlesztésű 3,5 literes, soros hathengeres egység dolgozott, amelynek kifejlesztése a háború alatt zajlott.

Éjszakánként dolgoztak rajta a mérnökök, amíg a városi tűzeseteket figyelték a gyárból. A modell olyan sikeres lett, hogy a kezdeti 200 darabos szériát meg kellett toldani jó pár darabbal. Az XK120 sikeréből felbuzdulva 1951-ben az MK V helyett bemutatták az MK VII modellt, amely egészen 1957-ig gyártásban maradt. Az arisztokratikus modell 1954-ben megnyerte a legendás Monte Carlo Rally-t.

Ez a modell már keménytetővel érkezett és számos technikai újdonságot tartalmazott. A sport részleg sem maradt utód nélkül, 1954-ben bemutatták az XK 140-et, amelyet három évvel később az XK 150 követett. A sport modellek sikeresek és keresettek voltak, ezért egy teljesen új szériát fejlesztettek, amely a mindenkinek ismerős E-Type nevet kapta.

A modell sikerességét az is jellemzi, hogy 1961-es bemutatása után egészen 1974-ig gyártották, a 13 év alatt három széria mutatkozott be és két egyedi sorozat is készült az autóból. Mindezek mellet a motorsportban is letette névjegyét az E-Type, rengetegen versenyeztek sikeresen ezzel a modellel.

A sportkocsik mellett a limuzinok is folyamatosan fejlődtek, 2-3 évente érkeztek új modellek. 1957-ben az MK VII leváltására bemutatták az MK VIII modell, amelyet két évvel később az MK IX követett. Említésre méltó még az 50-es évek egyik legnagyobb technikai újdonsága a Mark 1-es, amelynek már önhordó karosszériája volt.

Ezt a modellt követte a híres MK2 amelyből 83 976 darabot értékesítettek az '59-67-es modelltörténetben. 1968-ban mutatkozott be a legendás XJ sorozat, ami akkora siker lett, hogy csak újabb és újabb modellek követték, és a jelenlegi zászlóshajót is erre a névre keresztelték. Érdemes kiemelni az XJ sorozatból a Series III-at amelyet 1979-től egészen 1992-ig 132 952 darabot gyártottak. A legendás luxuslimuzin mellett egy kupé is bemutatkozott, amelyet XJ-S néven dobtak a piacra.

A hatalmas kupéból 1975 és 1996 között három széria érkezett, igazából külsőleg alig különböztek egymástól. Gyermekkorunk egyik álma volt ez a modell, nem csoda, hiszen számos mozifilmben és tv-s sorozatban visszaköszönt a négykerekű.

A kupét egy igazán egyedi sportkocsi váltotta le, az XJ220 amelyhez egy sebességi világrekord is fűződik. 1994-ig az McLaren F1 megjelenéséig tartotta a 350 km/h-s végsebesség rekordot.

A cikk folytatásáért kattintson IDE.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.