Földgázhajtással száguld az új Zafira

Opel Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo: erős és gazdaságos

Az Opel Zafira tervezői szerint elmúlt az idő, amikor a közhiedelemben egymást kizáró fogalomnak számított a környezettudatosság és az örömautózás.

2009.04.02 13:05ma.hu

A Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo modellben először kombinálta az Opel a gazdaságos, csekély emissziójú sűrített földgáz-hajtást (Compressed Natural Gas) nagyteljesítményű turbómotorral. Az új Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo máris kapható, az Opel megnyitotta a nagyteljesítményű gázautózás korszakát! A 150 LE és a 210 Nm nyomatékmaximum (2 300 és 5 000/perc között) minden helyzetben bőséges tolóerőt biztosít. A nagy nyomaték nemcsak a menetdinamika szempontjából előnyös, hanem a mindennapi használat fogyasztását is leszorítja.

A hétüléses autó 11,5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/óra sebességre, és 200 km/órát ér el. MVEG ciklus szerinti fogyasztása csupán 5.3 kg földgáz kilométerenként, amiből adódóan a CO2-emisszió mindössze 144 g/km – rekord ebben a jármű- és teljesítmény-kategóriában. Ha a vezetőre és hat utasára számítjuk, akkor fejenként 20 gramm jön ki. "Földgáz-üzemű turbómotorunk kifejlesztése beleillik stratégiánkba, hogy turbófeltöltéssel fokozzuk a hatékonyságot. Ezt most kiterjesztjük az alternatív energiahordozókra is," mondta Hans Demant, az Adam Opel igazgatója. "A Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo jelzi, miként csökkentjük folytonosan autóink fogyasztásár és emisszióját, a teljesítmény lerontása nélkül."

Az Opel több európai országban úttörője a gázautózásnak, mióta 2001-ben a monovalentPlus koncepcióval mind földgáz- mind benzinüzemre optimalizálta a motort, gondtalan autóhasználatot téve lehetővé. Dinamikus nagyterű, kiváló gazdaságossággal és csorbítatlan variálhatósággal Az 1.6-literes CNG turbómotor, hatfokozatú, manuális sebességváltóval kiegészítve, a jelenlegi 1.6-os, 94 lóerős CNG szívómotorhoz csatlakozik, és új célcsoportok részére teszi vonzóvá a gázautózást.

A nagyszerűen menő Zafira CNG ecoFLEX Turbo ideális jármű a kényelmes, de fürge járművet kereső magánszemélyeknek, taxisoknak és flottavásárlóknak. Az 1.6-os turbómotor működhet földgázzal, biogázzal vagy a kettő keverékével. Tiszta gázüzemben 400 km a hatótávja, amit még megtold 150-nel a 14 literes tartalék benzintank. Németországban a navigátor mutatja a gázkutakat.

Az új Zafira CNG ecoFLEX Turbo nem drága kocsi. Átlagfogyasztása 100 kilométeren 5.3 kg földgáz, vételára pedig Németországban 780 euróval kisebb a hasonló teljesítményű 1.9 CDTi változaténál. Mivel egy kiló gáz energiatartalma körülbelül 1,5 kiló benzinének felel meg, a gázautó hatékonyabb a benzinesnél, főképp, hogy a gáz kevesebbe kerül, mint a benzin vagy a gázolaj. A CNG ára nagyjából állandó maradt a sok európai országban 2018-ig érvényes adószabályozás miatt. A biztosítási díjak a benzinesekének felelnek meg.

Ami a környezetvédelmet illeti, a 150 lóerős gázautó 70 százalékkal kevesebb nitrogénoxidot bocsát ki a dízelnél, és 25-tel kevesebb CO2 –t a benzinesnél (illetve 13-mal kevesebbet a dízelnél). Korom szinte egyáltalán nincs a kipufogógázban. Mivel a négy gáztartály a padló alatt, a hátsó tengelynél helyezkedik el, tágas és variálható marad a Zafira belső tere. Megmaradt a Flex7 ülésrendszer, úgyhogy az ülések kiszedése nélkül, gyorsan alakítható át a kocsi hétből kétszemélyessé. Poggyásztere 645 - 1820 literes, ami a legnagyobb a hétüléses kompakt nagyterűek körében.

A Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo speciális dugattyúi, szelepjei, szelepfészkei és befecskendezése a benzin- és gázüzemhez alkalmazkodnak. A motorelektronikát gázra optimalizálták. Az 1.6-os és 1.8-as ECOTEC szívómotorokhoz hasonlóan az 1.6-literes turbómotor is az Opel továbbfejlesztett, harmadik generációs "Family 1" sorozatához tartozik, amelyben 86-milliméter a hengertávolság. Blokkja, noha stabilan merev, 20 százalékkal könnyebb a típuselődénél.

Az alumínium csapágyfedeles öntöttvas blokk súlya csak 27 kg; anyagválasztása megtakarítja a drága és nehéz hangszigetelést. A hengerfejet, az olajteknőt, a szívócsövet és a fojtószelep-házat alumíniumból öntik. A kipufogó leömlőben elhelyezett turbófeltöltő gyorsan reagál, és súlyt takarít meg. A BorgWarnerrel közösen kifejlesztett turbó vízhűtéses, optimalizált áramlású, tökéletesített anyagokból készül, és hosszú élettartamú. A komplett motor 131 kilós, csak 15-tel nehezebb a szívómotornál. A piacon szereplő más turbómotorok további 15 kilóval nyomnak többet.

A Zafira CNG ecoFLEX Turbo nagyszilárdságú acél gáztartályai és rozsdamentes acélcsövei az ütközéstől védett zónában helyezkednek el. A Zafira CNG meggyőzően teljesítette a német autóklub (ADAC) töréstesztjét. A tűzveszély mérsékelt, mivel a földgáz kevésbé gyúlékony, mint a gázolaj vagy a benzin. A gázautó földalatti garázsban is parkolhat. A többi Zafirához hasonlóan az 1.6 CNG ecoFLEX Turbo is megkapta a SAFETEC biztonsági rendszert, amellyel az új Zafira a maximális ötpontos értékelést nyerte el az EuroNCAP törésteszten.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.