A Chevrolet az LPG-re összpontosít

Egész Európára kiterjeszti gázautó-kínálatát a Chevrolet

A Chevrolet 2009-ben még jobban kibővíti LPG (gázautó) kínálatát Európában, nemsoká pedig megérkezik a Cruze gázüzemű változata is.

2009.04.01 09:55ma.hu

A közönséges benzin- és dízelmotoros kivitelek mellett Svájcban, Belgiumban, Bulgáriában, Csehországban, Hollandiában, Lengyelországban, Magyarországon, Portugáliában, Szlovákiában és Spanyolországban lesznek kaphatók a gázüzemű változatok. A Chevrolet a teljes típusválasztékában szándékozik gázautókat kínálni. Köztük lesz a vadonatúj Chevrolet Cruze is, amely 2009 májusában kerül a márkakereskedők szalonjába. Röviddel ezután jelenik meg az LPG változat.

Az LPG (Liquefied Petroleum Gas), amelyet egyes piacokon Autogas néven ismernek, széles körben kapható: Európában több mint tízmillió ilyen jármű fut, közülük egyedül Lengyelországban 2.6 millió. A földrészen több mint húszezer ilyen töltőállomás van. A gázüzem nemcsak fogyasztáscsökkenéssel jár, hanem Európa több országában adókedvezménnyel is. Ezek, például Németországban, legalább 2018. december 31.-ig érvényben maradnak.

A vezető gombnyomással kapcsolhat át benzinről gázra és vissza, így a hatótáv eléri az 1100 kilométert. A jármű teljesítménye változatlan marad. A gáztartály mellett van a járműben nyomásszabályzó, elpárologtató és megfelelő csőrendszer. Gázüzemben csökken a CO2-emisszió; a Chevrolet Matiz S 0.8-é például csupán 119 g/km, tehát ez az egyik leginkább környezetkímélő autó a piacon.

Az LPG nem tartalmaz ólomadalékot, kevés az emisszió és a koromkibocsátás. 80-90 százalékkal kevésbé járul hozzá az ózon- és szmogképződéshez. Az LPG finompor-kibocsátása is csekély, és a CO2-emisszió 20 százalékkal kisebb a benzinmotorénál. Az LPG ára literenként 150 forint, míg a benziné 240 forint.

A csökkent motorkopás és a hosszabb élettartam növeli a jármű maradványértékét. A gázüzemre átalakítás költsége néhány év alatt megtérül (a futásteljesítménytől függően). Gyárilag is megrendelhető az új kocsiba, a régiekbe pedig utólag beszerelhető. Az LPG járművek benzintankjával és gáztartályával szinte megduplázódik a hatótáv. A gáztartály a pótkerék helyére kerül, nem csökken a csomagtér.

A kétféle üzemmód között kapcsolóval lehet átváltani, a motorteljesítmény pedig nem csökken gázüzemben. Valamennyi aktuális Chevrolet modellbe könnyen beszerelhető utólag a gázberendezés. Nagyon szigorú tesztelési követelmények vonatkoznak a gázrendszerekre. A szerkezeti elemekre jóváhagyást kell szerezni. A gáztartály törésteszten ment át, ellenáll a legerősebb mechanikai hatásoknak. Elviseli az üzemi nyomás 2.5-szörösét, biztonsági és túltöltés elleni szelep van benne.

Az ADAC, Németország legnagyobb autóklubja szerint "a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy a gázüzem nem jár biztonsági kockázattal, még azokban az országokban sem, ahol sok ilyen jármű fut. Törés- és tűz-tesztek igazolják, hogy a gázautó nem veszélyesebb a benzinüzeműnél." Ezért, és ellentétben azzal, amit többek állítanak, nem alapszabály a gázautók földalatti parkolásának tilalma. Csak néhány magánparkolóban érvényesítenek ilyet.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.