GM-újdonság a kompakt kategóriában

Szintet emel az új Chevrolet Cruze

A vadonatúj Chevrolet Cruze magasabbra helyezi a design, a minőség, az ütközésbiztonság, a hajtómű és a menetkultúra mércéjét az európai kompakt kategóriában.

2009.03.23 09:30ma.hu

A várhatóan kiváló EuroNCAP ütközésbiztonsági minősítésű, vadonatúj hajtóművekkel felszerelt Cruze egy új, globális formanyelvet hoz be a Chevrolet márkánál. "A Chevrolet mindig is értékes autókat kínált, és fokozottan váltja be ezt az ígéretet az új Cruze modellel" - mondta Wayne Brannon, a GM Europe Chevrolet márkáért felelős alelnöke. "Designja, minősége, anyagválasztása és külső-belső stílusa egyaránt nagyszerű." Az európai ízlésnek megfelelő küllemű és futóművű Cruze márciustól kapható, mint egy sor, hozzá hasonló megjelenésű és minőségű új termék előfutára.

A Koreában dolgozó, de német, ausztrál és amerikai kollegáik együttműködését is igénybe vevő nemzetközi formatervező csapat feladata olyan kompakt, lejtőshátú szedán megalkotása volt, amely új energiával frissíti fel a Chevrolet márkát. "Célunk nem evolúció, hanem revolúció volt", jelentette ki Taewan Kim, a koreai GM DAT Design Center alelnöke. Emberei friss látványelemeket hoztak be, és újraértelmezték a márkától megszokottakat.

Újdonság például a meredek szélvédőtől a karcsú hátsó oszlopig ívelő tetővonal, és a kis lépcső hátul, a csomagtartónál, amely, a kategóriában elsőként, négyajtós kupét mutat. Az elődjénél szélesebb és hosszabb Cruze kerekei a feszes vonalú karosszéria négy sarkára kerültek, utalva a stabil útfogásra. Először jelenik meg a Chevy eszköztárában a végigfutó, kidomborodó váll. Az autó szépségét fokozza, hogy letisztult karosszériáját nem cicomázzák felrakott díszítőelemek. A jellegzetes, kettős hűtőmaszk öntudatosan viseli az arany csokornyakkendőt. Kétoldalt az ékszerszerűen csillogó fényszórók nyilazása vezeti a tekintetet az első sárvédőkre.

A karosszériába simuló hátsó lámpa két kerek világítófelülete hagyományos Chevy-motívum. Nemcsak mutatós, hanem áramvonalas is a Cruze, alaktényezője 0.31, amiben szerepet játszik, hogy olyan pontosan illeszkednek a karosszéria-elemek, mint sokkal drágább kocsikon szokás. Mintha egy tömbből munkálták volna ki az autót! „Erős karakterű, határozott kiállású autó ez, mely kiemelkedik vetélytársai közül." - teszi hozzá Taewan Kim.

A sportos, de barátságos, ötüléses utastérre harmonikus, folytonos vonalak és szemcsézett, puha felületű anyagok jellemzők. Minőségi hatása felülmúlja az olcsó kompakt kocsiktól megszokottat. Osztályelső például az elemek precíz illeszkedése, és a Cruze lejtős tetővonalát meghazudtolóan tágas hátsó láb-, váll- és fejtér. Fontos design-téma egy hagyományos Chevy-részlet, a Corvette-ből ismert „dupla-pilótafülke” újrafogalmazása, amely megosztja az autózás élményét a vezető és az első utas között. A műszerfal mindkét oldalára színes szövet- vagy szemcsézett műanyag-betét választható, amelynek színe az ülésekhez és az ajtókárpithoz illik.

A „dupla pilótafülke” középrészén a szórakoztató-tájékoztató berendezés és a légkondicionáló kezelőszervei helyezkednek el. Lapos szögben áll az egész, egymásba átfolyó formái mellőzik az egyenes vonalakat és a kezelőpanelek „bekeretezését”. Tervezéséhez háromdimenziós matematikai modellezést használtak. Az analóg műszerek tiszta, fehér és jég-kék megvilágítását fénydiódák biztosítják.

A GM németországi, amerikai, ausztráliai és koreai részlegeinek együttműködésével készült Cruze EuroNCAP töréstesztjére maximális, ötcsillagos értékelést várnak. "A kulcsfontosságú területeken, mint a karosszéria-szerkezet, a futómű, a biztonsági és elektronikai rendszerek, felhasználtuk a legjobb megoldásokat a GM gyakorlatából," árulja el Peter Mertens, a GM kompakt autókért illetékes globális vezetője.

Az új motorválaszték 1.6-os és 1.8-as, alumíniumépítésű benzinesekből, illetve egy 16-szelepes, kétliteres turbódízelből áll. Az előbbiek szívás- és kipufogás-vezérlése is változó. Az 1.6-os teljesítménye 114 LE/83 kW 6400/percnél, nyomatéka 153 Nm 4200-nál. Az 1.8-as megfelelő adatai: 141 LE/104 kW 6200-nál és 176 Nm 3,800nál, amelynek 85 százaléka 2000 és 6300 között rendelkezésre áll. Fajlagos teljesítménye a piac legjobbjává teszi. Manuális sebességváltóval a százra gyorsítás ideje 12,5 illetve 10,0 másodperc, a fogyasztás 6.7, illetve 6.8 liter/100 km.

Még zsugoribban bánik az üzemanyaggal a közös nyomócsöves, változó geometriájú turbóval (VGT) ellátott, 150 LE/110 kW teljesítményű turbódízel: az 5.6 liter/100 km több mint ezer kilométeres hatótávolságot eredményez. Az 1.6-literes motor standard az alap- és az LS-változatokhoz, míg az 1.8-as standard az LT-hez és opció az LS-hez. Mindkettő kapható az ötfokozatú manuális sebességváltó mellett az új, hatfokozatú automatával is, amely megint csak egy „kategória-első” a Chevrolet-től. A turbódízel csak az LT-hez kapható, a 125 LE/92 kW teljesítményű kivitelt pedig az alapmodellhez és az LS-hez fogják kínálni.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.