Környezetbarátabb abroncsgyártás

Bio-töltelékanyagokkal "zöldül" a Goodyear

A Goodyear termékfejlesztéseit immár több mint száz éve jellemzi a kreativitás és az innováció. Ahogy a korral halad a gumiabroncsgyár, a környezetkímélő megoldások is egyre fontosabb szerepet játszanak az életében.

2008.11.04 19:59ma.hu

A Goodyear folyamatban lévő kutatás-fejlesztése fő céljai között szerepel egy új, rendkívül alacsony gördülési ellenállással rendelkező, környezetbarát alapanyagokból készült gumiabroncs kifejlesztése.

Az Európai Bizottság jelentős kutatás-fejlesztési támogatásban részesítette a Goodyeart az innovatív fejlesztési kezdeményezésért. A támogatás az Európai Unió LIFE-Environment programjának részét képezi. Ebben a projektben a Goodyear két céggel működik együtt: az olasz Novamont kutatócéggel, és a német BMW-vel.

„A Goodyear célja, hogy környezetbarát termékeket fejlesszen ki a vezetés biztonságának csökkentése nélkül" – mondta Joe Zekoski, a Goodyear globális termékfejlesztési és technikai alelnöke. „A projekt központi eleme egy új, ‘bio' töltőanyag előállítása, mellyel a korom és egyéb hagyományos anyagok kiválthatók. Az új készítmény megújuló alapanyagokból, például kukoricakeményítőből készül majd. Ezáltal jelentősen csökkenthető majd a CO2-kibocsátás már a gyártási folyamat során is"- tette hozzá Zekoski.

A projekt másik célja az abroncsok szerkezetének alapos elemzése. Mint a termékfejlesztési vezető elmondta, a Goodyear azon dolgozik, hogy alacsonyabb gördülési ellenállású, jobb élettartamú és rövidebb fékúttal rendelkező abroncsokat gyártson.

A Goodyearral együttműködő olasz Novamont kutatócég a kukoricakeményítőhöz hasonló, megújuló mezőgazdasági termékek ipari felhasználásában tölt be úttörő szerepet. A BMW autógyártási tapasztalata pedig a jármű-abroncs kölcsönhatásban és az ehhez kapcsolódó tesztelési és biztonsági előírások kifejlesztésében segíti a Goodyear projektjét.


A Goodyearral együttműködő olasz Novamont kutatócég a kukoricakeményítőhöz hasonló, megújuló mezőgazdasági termékek ipari felhasználásában tölt be úttörő szerepet. A BMW autógyártási tapasztalata pedig a jármű-abroncs kölcsönhatásban és az ehhez kapcsolódó tesztelési és biztonsági előírások kifejlesztésében segíti a Goodyear projektjét.

Jelenleg a korom és a szilika az abroncsokban használt két fő töltőanyag-összetevő. Mindkettőhöz olyan, nem megújuló alapanyag felhasználása szükséges, mint például a nyersolaj, melynek előállítása magas CO2-kibocsátással jár együtt. A bio-abroncstechnológia további fejlődése során a kormot és a szilikát új generációs bio-töltőanyag váltja fel. Az ehhez szükséges kutatásokat végzi jelenleg a Goodyear és a Novamont.

Az első mérési eredmények szerint minden egyes kilogramm legyártott bio töltőanyag 0,62 kg–mal csökkenti a CO2-kibocsátást, míg a szilika tömegének 20%-os csökkentése akár 8,2 g/km csökkenést is eredményezhet a kibocsátásban.

Az új anyagok kifejlesztésén túl a Goodyear a szerkezet-anyag kölcsönhatást is kutatja annak érdekében, hogy megtalálják a korona és a mintázat ideális kialakítását. Ily módon az abroncsok gördülési ellenállása akár 30%-kal is alacsonyabb lehet, jelentős üzemanyag-megtakarítást téve lehetővé.

A végső cél egy olyan környezetbarát abroncs kifejlesztése, mely az autóvezetőknek is kézzelfogható előnyöket kínál, mint például az alacsonyabb fogyasztás, a hosszabb élettartam, a rövidebb fékút – természetesen az abroncs többi tulajdonságának gyengítése nélkül.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.