A biztonság mindenek fölött

A Renault Grand Modus tökéletes biztonságot kínál

Az első generációs Modus a városi kisautók közül elsőként ért el maximális öt csillagot a független közúti biztonsági szervezet, az Euro NCAP által 2004 augusztusában elvégzett teszteken. A vele azonos padlólemezre épülő Grand Modus teljes mértékben hasznosítja a Renault biztonsági szakértelmét.

2008.06.06 08:00ma.hu

Futóműve kimagasló aktív biztonságot kínál, és a modellt felszerelték a Renault harmadik generációs utasvédelmi rendszerével (SRP3). A biztonságot és kényelmet egy sor kategóriavezető technológia fokozza, így többek között a kiegészítő kanyarfényszórók és a sebességtartó automatika. 

Az úttartás az aktív biztonság alapja, és a Renault-Nissan Szövetség közösen használt "B" padlólemezére épülő Grand Modus kiválóan teljesít ezen a téren. Minimálisra csökkentették a karosszéria oldaldőlését, a 21 mm-es átmérőjű stabilizátoroknak köszönhetően a Grand Modus semlegesen, kiszámíthatóan viselkedik. A bőven méretezett fékrendszer még ismételt fékezés során is állandó fékerőt és változatlan adagolhatóságot nyújt. Az első és hátsó féktárcsák szélesek és vastagok: elöl 260, hátul 240 mm-esek (a 86 lóerős 1.5 dCi modellnél), vastagságuk 22, illetve 8 mm. 

Az eredeti Modushoz hasonlóan a Grand Modus szériafelszereléséhez egyaránt hozzátartozik a Bosch 8.0 ABS, elektronikus fékerőelosztóval és vészfékrásegitővel. Emellett ESP is szerepel a kínálatban, opcionális alulkormányzottság-szabályozással. Elinduláskor az ESP gátlóján keresztül aktiválódik a Grand Modus ASR kipörgés-gátlója. A rendszer automatikusan bekapcsol a motor beindításakor, illetve ha a jármű sebessége meghaladja az 50 km/órát. 

Végezetül a túlzott forgatónyomatékot korlátozó MSR funkció a gázpedál felengedésekor vagy csekély tapadású felszínen történő lassítás során megakadályozza a hajtott kerekek leblokkolását. A nagyobb biztonság és kényelem érdekében a Grand Modus számos egyéb szolgáltatást kínál, a kiviteli szinttől függően alap- vagy opciós felszerelésként. A tolatószenzorok különösen városban könnyítik meg a manőverezést. A praktikus sebességtartó és-korlátozó automatika kapcsolója a középkonzolon, a rögzítőfék mellett található. A funkciók aktiválásáról műszerfali kijelző tájékoztatja a vezetőt. 

A Grand Modus az eredeti Modustól örökölte meg a kiegészítő kanyarfényszórókat. Amint a jármű kanyarodni kezd, a rendszer vezérlőszámítógépe fokozatosan aktiválja a fényszórótestbe 40 fokos szögben beépített segédizzót, ezzel szélesebb látószöget biztosítva a vezetőnek. A funkció kikapcsol, amint hátramenetbe váltunk. A fényérzékelő sötétedéskor automatikusan felkapcsolja a fényszórókat, míg az esőérzékelő aktiválja az ablaktörlőket, és azok törlési sebességét az eső intenzitásához igazítja. A sík lapátok a szélvédő nagy felületét törlik tisztára, és ezzel jobb kilátást biztosítanak.


A Grand Modus passzív biztonsági megoldásai az első Modustól származnak. A karosszériaszerkezet ellenáll az ütközéseknek, elnyeli a becsapódás energiáját, és ezzel az utasokat a behatoló mechanikus alkatrészektől védelmező túlélőcellaként szolgál. A programozott torzulású szerkezet mellett az orr elemeit (motor, sebességváltó, akkumulátor és tartozékok) úgy alakították ki, hogy ütközéskor egymásra simuljanak.
 
A kormányoszlop visszahúzódik, a fékpedál pedig beesik, ezzel is mérsékelve a lábfej és a láb sérülésének kockázatát. Az elöl ülők lábszárát és bokáját párnázás védi. A Grand Modus merev B-oszlopai oldalirányú ütközés esetén programozottan mozdulnak el, ezzel mérsékelve a sérülés veszélyét. 

A tetőoszlop oly módon deformálódik, hogy az utasokat az ajtópanelek védőbetétjei megtámaszthassák, illetve, hogy az utastérbe esetleg behatoló elemek ne okozhassanak személyi sérülést. Az autó szerkezete által jelentett védelmet a biztonsági övek és légzsákok teszik teljessé, optimális biztonságot kínálva az összes utasnak, minden ütközési helyzetben. A Grand Modus a Renault harmadik generációs utasvédelmi rendszerével (SRP3) rendelkezik. A rendszer akár hat légzsákot tartalmazhat, amelyekből négy az oldalirányú ütközés ellen véd (két oldallégzsák az első ülésekbe beépítve, és két függönylégzsák, amely az elöl és hátul ülők fejét is védi), további kettő pedig adaptív, kétfázisú frontlégzsák. 

Az első biztonsági övek kettős előfeszítőt és a mellkas sérülését megelőző, 400daN-ra beállított erőhatárolót kaptak. A vezetőt hangjelzés, valamint a műszerfalon látható piktogram figyelmezteti arra, hogy kösse be biztonsági övét. A biztonsági övek rövid, függőleges csatja, valamint az első ülésekbe és a hátsó üléspad alá beépített alácsúszás-gátló (különleges domborulatokból álló) rendszer együttesen, hatásosan akadályozzák meg, hogy az utasok frontális ütközés esetén kicsússzanak a biztonsági öv alatt, illetve beüssék a térdüket. 

Végezetül a Grand Modus alapáron kínálja a hátsó üléseken kialakított hárompontos Isofix rendszert, amelyekbe az előre- vagy hátrafelé néző gyermekülések biztonságosan rögzíthetők. Arra az esetre, ha az első utasülésre gyermekülést kötünk be, az utas oldali front- és oldallégzsák, valamint a pirotechnikai övelőfeszítő a műszerfal oldalában kialakított kapcsolóval egy mozdulattal kikapcsolható. Ilyenkor a műszerfalon kigyulladó lámpa figyelmeztet arra, hogy a biztonsági rendszerek működésképtelenek.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.