Jobban bejön az amerikaiaknak a spanyol szósz

Lenyomta a salsa a ketchupot

Hiába a ketchupot tekintik igazi amerikai paradicsomszósznak, az utóbbi időben úgy tűnik, a spanyol salsa átveszi a hatalmat, ma már kétszer annyit adnak el belőle, mint az amúgy is egészségtelenebb cukros ízesítőből.

2013.10.18 10:44MTI

A paradicsomalapú salsa eladása ma már 2:1 arányban veri a ketchupot az amerikai szószpiacon - állította a chicagói IRI piackutató intézet AP hírügynökség által ismertetett felmérése. Ennek oka nemcsak az, hogy az Egyesült Államok lakosságának több mint egynegyede latin-amerikai származású, hanem az is, hogy az országba délről érkezett kulináris kultúra ugyanúgy természetes része lett a mindennapi amerikai étkezési szokásoknak, mint az Olaszországból származó pizza vagy spagetti.

Ráadásul a salsa egészségesebb is a cukros paradicsommártásnál. Napjaink Amerikájában több tortilla (kukoricalepény) fogy, mint hamburgerhez és hotdoghoz készült péksütemény, a tortillachipsek eladása pedig gyorsabban növekszik a burgonyából készült sós rágcsálnivalókénál, amelyek azért még őrzik vezető helyüket.

A taco vagy a burrito sok amerikai szemében már nem is számít igazán etnikai ételnek. A "hispán" élelmiszerek fergeteges gyorsasággal terjednek: ennek a piaci szegmensnek a forgalma tavaly a Packaged Facts elnevezésű fogyasztáskutató cég adatai szerint 8 milliárd dollár volt, 2017-re elérheti a 11 milliárd dollárt.

Fotó: freedigitalphotos.net

Ennek megfelelően az amerikaiak asztalára kerülő fogások is egyre csípősebbé és fűszeresebbé válnak, és miközben általános tendencia, hogy csökken a köretek fogyasztása, a spanyolajkúak körében kedvelt rizs erősen tartja magát. Ez különösen a fiatalabb és a kulináris kalandokra is nyitottabb, a 80-as évek közepe és az ezredforduló között született nemzedék esetében igaz, leginkább a nyugati partvidéken.

Egyre népszerűbbek a mexikói és más latin-amerikai, gyümölcsös - például mangóval és gujávafa termésével ízesített - üdítőitalok és az olyan hagyományos amerikai élelmiszerek esetében is megjelent a "hispán" ízesítés, mint a burgonyachips. Felfelé ível a tequilafogyasztás is. Az agávépárlatból egyedül 2005-ben 23 százalékos növekedést mutatott ki a Tequilaszabályozási Tanács. Ebből a típusú szeszesitalból, amely a kategóriájában bekerült a világelső top 10-be, 2006-ban 107 millió liter fogyott.

A latin-amerikai konyha egyesült államokbeli karrierjében nem elhanyagolható tényező, hogy annak alapanyagai könnyen hozzáférhetők és az ételei egyszerűbben elkészíthetők, mint például az ázsiai ínyencségek. Miközben az USA szinte minden háztartásában megtalálható a serpenyő, addig az NPD piackutató szerint wok csak a 28 százalékukban van.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.