3,74 milliárd dolláros üzlet

Kínaiak építenek vasúti pályát Mexikó első szuperexpresszének

Egy 210 kilométer hosszú, nagysebességű vonatközlekedést szolgáló vasúti pálya megépítésére kapott megbízást a China Railway Construction Corp Ltd (CRCC) kínai vállalat által irányított konzorcium Mexikóban.

2014.11.04 17:41MTI
freedigitalphotos.net/papaija2008

A 3,74 milliárd dolláros üzletről az állami média számolt be vezető helyen, kedden. A vasútvonal Mexikóváros és az ország egyik gyorsan fejlődő iparvárosa, Queretaro között húzódik majd.

A kínai csoport volt a beruházás egyetlen pályázója, bár korábban érdeklődést mutatott a német Siemens, a kanadai Bombardier és a francia Alstom PA is. Úgy tudni, kérték a pályázati határidő módosítását, de a kiírók ebbe nem egyeztek bele.

Sajtóértesülések szerint a kínai EximBank finanszírozza a projekt költségeinek 85 százalékát. Az infláció, árfolyamváltozás és egyéb tényezők miatt esetlegesen módosított - majd szerződésben szereplő - összeg fedezni fogja az építés és öt év üzemeltetésének költségeit. A CRCC a pénznek körülbelül a kétharmadára számít. Az üzletnek mexikói építővállalatok is részesei.

A mexikói kormány elképzelése szerint Queretaro és Mexikóváros között 2017-ben az ország első szuperexpresszén már naponta 23-27 ezer ember utazhat. A szerelvények maximum 300 kilométeres óránkénti sebességgel fognak közlekedni. A jelenleg 2,5 órás vonatút az új vonalon egy óránál kevesebbre fog rövidülni.

Mexikó elnöke, Enrique Pena Nieto 2012. évi hivatalba lépését követően már jelezte, hogy kormánya a gazdaság serkentését célzó infrastrukturális beruházásokra, a közlekedésre és a távközlésre kíván összpontosítani. Ebben szerepet szán a kínai vállalatoknak, mondta tavaly júniusba, a kínai elnök látogatása alkalmával.

Az ország második szuperexpresszét Mexico City és Tluca város között már tervezik. Kínai szakértők az üzlettel kapcsolatban arra hívják fel a figyelmet, hogy nem a múltban jellemző egyszerű építkezésről vagy a berendezések exportjáról van szó, hanem arról, hogy a kínai vállalat teljes egészében a mexikói projekt felelőse, a magas színvonalú technológiai szabványok érvényesítője.

A CRCC International elnöke azt hangoztatta, cége elismert építési technológiával rendelkezik, költséghatékony és termelékeny. Csuo Lej a Hszinhua hírügynökségnek nyilatkozva kijelentette, míg a külföldi cégek számára egy kilométer gyorsvasúti pálya megépítése 50 millió amerikai dollárba kerül, ők ki tudják hozni 33 millióból.

Ennek fontos eleme, hogy Kína önálló szabványokkal és saját szellemi tulajdonjogot képező technológiával rendelkezik. Csuo emlékeztetett rá, vállalatuk több tucat vasúti - köztük gyorsvasúti - építkezésben vett és vesz részt, kiemelte ezek közül a törökországi Ankara-Isztambul vonalra vonatkozó megbízást. A cég arra számít, hogy a mexikói beruházás sikere esetén Észak-Amerikában, így az Egyesült Államokban is kiterjeszthetik piaci jelenlétüket.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.