Privatizálásra kényszerít az IMF

Három társaság érdeklődik a görög vasutak iránt

Három európai vasúttársaság érdeklődik az IMF/EU-segélycsomag követelményeinek megfelelően privatizálásra kerülő görög vasutak teljes, illetve részleges megvásárlása iránt.

2012.04.13 12:59MTI

A Russian Railways orosz vasúttársaság egészében kívánja felvásárolni a vasúthálózatot és annak üzemeltetőjét a Trainose vállalatot. A legnagyobb román vasúti magántársaság, a Grup Feroviar Roman (GFR) a görög vasutak cargo üzletága iránt érdeklődik. A francia SNCF vasúttársaság személy- és teherszállító vonalak megvásárlását szem előtt tartva végzett átvilágítást a görög vasutaknál.
   
A Russian Railways egyik képviselője a Reuters hírügynökséget arról tájékoztatta, hogy a teljes hálózat, illetve egy részének megvásárlásáról tárgyaltak a görög féllel. Vlagyimir Jakunyin (Vladimir Yakunin) vezérigazgató pedig a hírügynökség kérdésére elmondta, hogy "kapcsolatban vagyunk a görög féllel (...), még nem hoztak döntést az üzleti modellről, vagyis korai lenne részvételünkről beszélni".
   
Egy görög illetékes elmondása szerint 2011 végén egy 20 fős orosz delegáció kereste fel Athént és vizsgálta meg a Trainose könyveit.
   
A francia vasúttársasággal folytatott egyeztetések egyik görög résztvevője a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy 2010-ben és 2011-ben Athénban és Párizsban miniszteri szintig jutottak el a tárgyalások.
   
Az SNCF szóvivője a Reuters hírügynökséget viszont arról tájékoztatta Párizsban, hogy a francia vasúttársaság "nem érdeklődik sem a Trainose, sem más vasúttársaság, sem egyetlen vasúti vonal iránt sem Görögországban".
   
A görög fél tájékoztatása szerint a Trainose átszervezésében 2010 óta aktívan részt vevő SNCF 2011 szeptemberében "átfogó tárgyalásokat" folytatott egy lehetséges akvizícióról. A könyvek átvizsgálása során a francia fél "részletekbe menő pénzügyi kérdéseket tett fel" és érdeklődést mutatott bizonyos aktívák megvásárlása iránt.
   
A Reuters hírügynökségnek nem sikerült elérnie nyilatkozattételre senkit a román GFR-nél, amely teherszállító üzletet bonyolít Románia mellett egyebek között Magyarországon, Bulgáriában és Szerbiában is.
   
A Trainose vasúttársaság és a teljes vasúti infrastruktúrát üzemeltető OSE 2008-ban jött létre az eredeti vasúttársaság kettébontásával. A görög állam 10,7 milliárd adósságot vett át a két cégtől 2010-ben, ebből 700 milliót a Trainose-tól. A vállalatok privatizációjának sikere az állami beavatkozás uniós engedélyezésén vagy elutasításán áll vagy bukik. Amennyiben az Európai Bizottság versenyjogi szempontból aggályosnak találja az állami támogatást, annak visszafizetési kötelezettsége az új tulajdonost terheli majd.

A 130 milliárd eurós IMF/EU-segélycsomag feltételeként lefektetett 19 milliárd eurós privatizációs terv a Trainose tenderkiírását 2012 negyedik negyedévére irányozza elő, az értékesítést pedig 2013 tavaszára kell nyélbe ütni. Brüsszelben tartózkodó görög illetékesek elmondása szerint a bizottság a határidő előtti értékesítést szorgalmazza, ami viszont rontja a görög fél alkupozícióját.
  
A Trainose 900 alkalmazottal 500 viszonylatban 2.500 kilométeres útvonalon üzemeltet személy- és teherszállító szerelvényeket. A görög vasutak kapcsolják az európai vasúti hálózatba Görögország tengeri kikötőit. Kína időben megragadta a görög pénzügyi válságnak köszönhetően kínálkozó akvizíciós lehetőségeket és a COSCO Pacific tavaly 5 milliárd dollárért 35 éves koncessziót vásárolt a legnagyobb görög konténer terminál, a pireuszi üzemeltetésére.
   
A Trainose vesztesége 2011-ben 33 millió euróra csökkent úgy, hogy az év utolsó hónapjában már nyereséges volt. Az idei első két hónapban 142 ezer euró nyereséget ért el, szemben az egy évvel korábbi 12,6 millió eurós veszteséggel. A görög törlesztési válság kitörése óta a vállalatot 1,4 milliárd euró állami pénzeszközökkel szanálták veszteséges viszonylatok felszámolásával és az alkalmazotti létszám mintegy felére csökkentésével.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.