Nincs mese: vissza kell fizetni

Egymilliárd ugrik a kétes áfa-visszaigénylés miatt a PK Zrt. zsebéből

Jogosulatlan áfa-visszaigénylés miatt egymilliárd forintot kell visszafizetnie a Pécsi Közlekedési Zrt.-nek, a társaságnak több száz millió forintos likviditási hiányt is le kell küzdenie.

2011.08.11 18:29MTI

A kabinetiroda közleményében beszámolt arról, hogy lezárult a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. átvilágítása. A csaknem négy hónapig tartó átvilágítás megállapította, hogy a pécsi közlekedési társaság rendkívül nehéz helyzetbe került, annak ellenére, hogy több, korábban kötött előnytelen szerződést felmondott a jelenlegi vezetés. Mint a dokumentumban olvasható, a több száz millió forintos likviditási hiányhoz hozzájárul a PK Zrt. buszainak korábbi eladása és visszabérlése.

A kabinetiroda közleménye szerint jogosulatlan áfa-visszaigénylés miatt a cégnek csaknem egymilliárd forintot kell visszafizetnie a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak(NAV), továbbá 770 millió forintos bírságot is kiszabott a NAV. A közlemény szerint Páva Zsolt (Fidesz), Pécs polgármestere az adósság rendezésére határozott lépéseket vár az új cégvezetéstől.

Az ügy előzménye, hogy 2008-ban a Mecsekbusz Kft. lett a helyi autóbusz-közlekedést fenntartó önkormányzati PK Zrt. kisebbségi tulajdonosa, majd a vállalat irányítását biztosító menedzsmentjogok birtokosa is. A PK Zrt. néhány hónap múlva a vagyonkezelő és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járműveket egyenként havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben 2 milliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet.

Páva Zsolt fideszes polgármester büntetőfeljelentést tett az ügyben, a nyomozást követően pedig az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt vádat emelt Keczer László akkori vezérigazgató ellen.

A média február közepén adott hírt arról, hogy a NAV a buszok eladásáról szóló kontraktusokat színlelt szerződéseknek minősítette, amelyek mögött nem voltak valós gazdasági teljesítések. Pécs és a PK menedzsmentjogait birtokló Mecsekbusz között fokozatosan megromlott a viszony, ezért a város március 31-én átvette a PK irányítását. Páva Zsolt akkori magyarázata szerint azért, hogy biztosítsák a helyi buszközlekedés fenntartását.

A cég aznapi közgyűlésén leváltották Keczer László vezérigazgatót, s a helyére Bata Lászlót, a PK eddigi forgalmi és kereskedelmi igazgatóját választották. A Mecsekbusz tiltakozott az eljárás ellen, amelyet jogszerűtlennek tart, és jogi lépéseket helyezett kilátásba.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.