Elvesztette légkörének nagy részét

A Mars négymilliárd éve fuldoklik

A kutatók abból a feltételezésből indultak ki, hogy a vörös bolygó eredeti atmoszférája a mainál sokkal sűrűbb lehetett. Összehasonlításul: a Föld légkörében 20 százalék az oxigén aránya.

2013.07.18 22:25MTI
Fotó: facebook.com

A Mars levegőjének elemzése alátámasztja azt a feltételezést, hogy a vörös bolygó már mintegy négymilliárd évvel ezelőtt elvesztette légkörének nagy részét - közölte a Curiosity marsjáró adatait elemző két kutatócsoport. A Földhöz hasonlóan a Mars is körülbelül 4,5 milliárd ével ezelőtt keletkezett. Alig 7 millibaros nyomású légköre 150-szer ritkább, mint a Földé - írták a kutatók a Science tudományos lapban megjelent közleményükben. A kutatók abból a feltételezésből indultak ki, hogy a vörös bolygó eredeti atmoszférája a mainál sokkal sűrűbb lehetett.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Curiosity nevű marsjárója újra elemezte a bolygó légkörének összetételét, és adatait továbbította a Földre. Ezek szerint a vörös bolygó levegőjének 96 százaléka szén-dioxid, 1,93 százaléka argon, 1,89 százaléka nitrogén, és csupán 0,145 százaléka oxigén - írták a marylandi Goddard Űrhajózási Központ Paul Mahaffy vezette kutatócsoportjának tudósai.

Ez egybevág a Viking műholdaknak az 1970-es évekből származó méréseivel. Összehasonlításul: a Föld légkörében 20 százalék az oxigén aránya.

A kutatók kiszámították a marsi hidrogén, az oxigén és a szén különböző izotópjainak (eltérő tömegszámú változatainak) viszonylagos sűrűségét is. A most mért izotópviszonyok hasonlítanak a mintegy 3,9 milliárd éves, ALH 84001-es jelű Mars-meteorit adataihoz, ami arról árulkodik, hogy a katasztrofális légkörvesztés már ebben az időszakban megtörtént - írták a pasadenai Kalifornia Műszaki Intézet Chris Webster vezette kutatócsoportjának tagjai a Science-ben megjelent közleményükben. A mérések azt is sugallják, a légkör lassú további ritkulása jelenleg is folyik.