Nem volt csíkvak a Pech-Merle-i

Nem hallucinált az ősember: tényleg voltak pöttyös lovak

A természet ihlette az őskori barlangrajzok alkotóit huszonötezer évvel ezelőtt - egy nemzetközi kutatócsoport első ízben talált ugyanis bizonyítékot arra, hogy valóban létezhettek a franciaországi Pech-Merle-i barlangban ábrázolt "pöttyös" lovak.

2011.11.08 20:58MTI

A vizsgálatokról az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) legújabb számában jelent meg tanulmány.

A Pireneusokban lévő barlangban különböző állatok, egyebek közt gyapjas mamutok, szarvasok élethű ábrázolásai is láthatók.

Az őskori művészek ábrázoltak egyszínű lovakat, valamin foltos paripákat is. Utóbbiak, a fehérszőrű, fekete foltokkal tarkított lovak, élénk vitát váltottak ki a tudósok körében, sokan úgy vélték, a képzelet szüleményeiről van csupán szó.

Egy nemzetközi kutatás keretében, amelyben amerikai, brit, mexikói, német és orosz és spanyol tudósok vettek részt, harmincnál több őskori, Szibériában és Európában előkerült ló csontjait és fogait vetették alá genetikai vizsgálatoknak. A legrégebbi vizsgált fosszília 35 ezer éves.

A kutatók hat olyan gént fedeztek fel, amelyek közösek a modernkori foltos lovakéval. Mostanáig a tudósok csak egyszínű - pej, vagy fekete lovak - létének DNS-bizonyítékait találták meg.

"Az őskori művészek azt ábrázolták, amit maguk körül láttak" - hangsúlyozta a kutatásokat irányító Melanie Pruvost, a berlini Német Régészeti Intézet munkatársa. Hozzátette: még csak a munka kezdetén járnak.

"Épp csak a birtokunkba jutottak azok a genetikai módszerek, amelyek segítségével megismerhetjük a múltbéli állatok fizikai megjelenését, de még nagyon sok a nyitott kérdés. Mindazonáltal látható, hogy az ilyen kutatások milyen jelentős mértékben tágítják a múlttal kapcsolatos ismereteinket" - fogalmazott Melanie Pruvost.