Túl az első versenynapon

Dobogón a Hahn - Oxxo Racing Assen-ben

Május 8-án Assen-ben kezdetét vette a 2009-es Truck Race Európa-bajnokság, amelyen Szobi Balázs a Hahn-Oxxo Racing pilótájaként magyar színekben indult!

2009.05.11 09:29Kádár Ildikó, ma.hu

Érdekes és kicsit sem izgalommentes napon van túl a csapat. A tízhelyszínes bajnokságon idén 21 versenyző indult – ez a tavalyi 38-hoz képest hatalmas visszaesést jelent, ami többnyire az egész világot sújtó gazdasági válságnak köszönhető.

Az Assen-i verseny két húsz perces szabadedzéssel kezdődött pénteken, amelynek az a lényege, hogy a versenyzők kitapasztalják a kanyaríveket, a fékpontokat, miként tudnak közlekedni az adott pályán a kamionnal.

Sajnos egyik szabadedzés sem volt értékelhető Balázs számára, ugyanis az elsőt egy elektronikai hiba miatt nem tudta befejezni, a másodikat az eső mosta el.

Az első szabadedzésen ment egy lassú kört, majd amikor a gyorsító részhez ért az elektronika meghibásodott az új kamionon és megállt a pálya szélén. Így az első 20 perc alatt - ami a verseny szempontjából nagyon hasznos és fontos lett volna - Balázs semmit nem tudott csinálni, csak állt a versenypálya szélén és várta, amíg a többiek lefutják a köridőket, majd a kamiont feltették a trailerre és behúzták a boxutcába.

A szerelőcsapat egész nap a kamiont próbálta rendbe tenni – kivették, majd visszatették a váltót, a hibát meg is találták - így Balázs már egy felkészült autóval vághatott neki a következő edzésnek. Elmondása szerint eddigi pályafutása során ilyen jól összerakott és jól működő kamionnal még nem versenyzett.

Sajnos a második szabadedzésnek sem sok értelme volt. 20 perccel a kezdés előtt az égiek hatalmas esővel „ajándékozták meg” a versenyzőket, így mást sem tettek csak „csúszkáltak” a nedves pályán. Tudni kell, hogy vizes pályán 15-20 mp-el rosszabb időt futnak, mint száraz pályán, így Balázs számára a pénteki nap nem sok jót hozott!


A szombat reggel egy bemelegítő edzéssel kezdődött, ezúttal Balázs 15 percen keresztül száraz pályán tudott körözni, ami a 8. helyre volt elegendő. Igazából ez a 8-as egy bűvös szám lett Balázs számára, ugyanis a vizes szabadedzésen 8. helyen végzett akárcsak a szombati bemelegítőn és az utána következő időmérőn is.

Szobi Balázs elmondása szerint az elvárásoknak megfelelően közlekedett, ugyanis a lényeg az volt, hogy a tavalyi 5-6 mp-s hátrányt minél jobban szűkítse Jochen Hahn csapattársához képest – aminek Balázs eleget is tett. A jelenlegi különbség 1 mp-re csökkent.

Az időmérőn egy nagyon nagy balesetet úszott meg a magyar pilóta. Az egyik versenyző ráhajtott csapattársa – Jochen Hahn kamionjára és ennek hatására Balázsnak fékeznie kellett – a gázt a kelleténél jobban visszavette, így addig 3-4 kamion is megelőzte őt. Öröm az ürömben, hogy ennek ellenére sikerült a 9. helyet megkaparintania, majd miután egyik versenyzőt kizárták Balázs egy hellyel előrébb csúszott.

2009-től életbe lépett egy olyan szabály, hogy az első 8 helyezett fordított sorrendben indul a cup race-en, így Balázsé lett a pole pozíció – azaz az első rajtkockából indulhatott (volna) a kupa futamon. Indulhatott volna, ugyanis az a kis műszer, amit RTF-nek neveznek (GPS jeladó) és amely másodpercenként ad le négy jelet – négyszer is pirosan villogott Balázsnál. Tudniillik, ha ez a műszer háromnál több sebességtúllépést érzékel mp-ben, akkor a negyedik már garantált büntetés. Így a magyar pilóta is megkapta a maga időbüntetését, ennek köszönhetően hátracsúszott a 10. helyre és ugrott a pole pozíció. A cup racen tehát Balázs a 10. helyről indulhatott.


Érdekessége ennek a versenysportnak egy-, a kamionba szerelt határoló, ami megszabja, milyen maximális sebességgel haladhat az autó. Ez a határoló négy pozícióból áll, három tized kilométert lehet csavarni egy állásszögön – ami Balázs kamionján a minimálisra van visszavéve, de nem elég és csak úgy tudják jobban szabályozni, ha írnak rá egy új programot.

Így amíg az kész lesz, addig Balázsnak kell figyelnie arra, hogy az RTF műszer 161.9 km/h-nál többet ne mutasson, mert az elkezd pirosan villogni és olyankor vagy fékeznie kell a versenyzőnek vagy gázt elvennie, ami mindenképp időveszteséget jelent. Azonban ha a korábban említett időt akár 1mp-el túlhaladja, akkor garantált a büntetés. Nem volt ez másképp a cup race-n sem, sajnos négyszer villant a kis piros led - így Balázs a nagy versenyen is "begyűjtötte"az időbüntetést.

Ám, nem csak az időtúllépés az egyetlen rossz híre a szombati napnak. Tudni kell, hogy ha a versenykamionnál az olajnyomás 0,4 BAR alá esik, és 3 és fél turbónyomással megy az autó ugyanabban a pillanatban, az azt jelenti, hogy tönkrement a turbó. A telemetriából kiolvasott adatok szerint a délelőtti versenyt még megúszta a turbó – de az esti futam után már nem volt ekkora szerencséje, és az együtt 1200 kg-ot nyomó motort és váltót ki kellett emelni a kamionból, hogy a vasárnapi futamra rendbe tehessék.

De ne csak negatív élmények tarkítsák a szombati futamot. Érdemes megemlíteni, hogy a Hahn-Oxxo Racing néven induló egység az időmérő után harmadikként, majd a cup race után másodikként végzett, így a csapat bajnokin Szobi Balázs és Jochen Hahn együtt állhatott a dobogó második fokára. Hahn nagyon jól versenyez - mondja Balázs, akitől ezúttal is rengeteg segítséget kap.

Meglepően jól indult a hétvége – veszi át a szót Jobbágy Ákos. Bár rengeteg gyermekbetegsége van egy új autónak mindent megpróbálnak azért szortírozni, így a szerelők éjjel nappal dolgoznak aminek meg is van az eredménye, hiszen az első száraz edzésen Balázs rögtön a 8. időt futotta, melyet az időmérőn is sikerült megőriznie. Az a versenyző, aki tavaly Balázs nagy ellenfele volt – most 4-5 mp-el mögötte versenyez, így elmondható, hogy nem csak a kamion sokkal gyorsabb tavalyhoz képest, hanem Balázs is jobban teljesít akárcsak az egész Oxxo gárda. Most már látják mire képes a több ezer kg-s monstrum így innen könnyebben tudnak fejlődni, hogy minél jobb eredményeket érjenek el.

A szombati versenynap a fentiek tükrében nem nevezhető unalmasnak, vagy száz százalékig sikeresnek – de az mindenképp dicséretes, hogy összesítésben Balázs a 12. helyen áll, ami 2 EB-pontot jelent.


Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.