Mit nekünk párválasztás?

Öltözködési és sminkelési tanácsok a kormánytól

Öltözködési, higiéniai és sminkelési tanácsokkal látja el a nyári hőségre az irodai dolgozókat a japán kormány a hétvégén indult kampány keretein belül, amelyre azért van szükség, mert a 2011-es fukusimai atomerőmű-baleset hatásai miatt a következő hónapokban is takarékon működnek majd a légkondicionálók a szigetországban.

2013.06.03 05:00MTI

A Super Cool Biz elnevezésű kampányban a környezetvédelmi minisztérium arra ösztönzi a hagyományosan fekete öltönyt viselő irodai dolgozókat, hogy az energiatakarékosság miatt könnyebb, lazább és egyben stílusosabb ruházatra váltsanak a nyári hónapokra.

Az angol cool szó kettős jelentésére (hűvös, illetve menő) rájátszó, stylistok és szakértők által kidolgozott program ideje alatt engedélyezik többek között a pólóingek és az Okinaváról származó, a hawaiihoz hasonló nyári ingek, valamint farmer, sportcipő és szandál irodai viselését, a nők számára egyes japán üzletláncok pedig szellős és stílusos blúzokból és ruhákból álló, élénk színű összeállításokat kínálnak a hőségre.

A hölgyek számára a kormány emellett hőálló sminket ajánl, különböző tisztálkodási, higiéniai és ruhatisztítási tippekkel járul hozzá a nyár irodai légkör elviselhetővé tételéhez, sőt, külön "hűsítő ételeket" is felsorol.

A programra azért van szükség, mert Japánban az idén nyáron is 28 fokra állítják a légkondicionálókat az irodákban, hogy takarékoskodjanak az árammal. A kabinet korábban 15 százalékos energia-megtakarítási célt tűzött ki idén nyárra, mivel a fukusimai atomerőmű 2011-es balesete óta a szigetország 50 reaktora közül csupán kettő üzemel, ezért a csúcsidőszakban akadozhat az ellátás. Az atomenergia korábban az ország áramellátásának csaknem egyharmadáért felelt.

A "Cool Biz" kampány ugyanakkor már jóval az atomkatasztrófa előtt, 2005-ben indult, akkor még a globális felmelegedés elleni küzdelem részeként. Az első években csupán a japán cégek harmada vett részt a kezdeményezésben, mára azonban a kabinet adatai szerint majdnem kétharmaduk lazít a dress code-on a nyári időszakra.

Egyesek szerint a program az energiatakarékosságnál is mélyebb célt szolgál a hagyományosan konzervatív irodai és öltözködési kultúrájú Japánban. "Ez nemcsak a nyár túléléséről szól, hanem a japánok életvitelének megváltoztatását illetően is fordulópont" - közölte Maccumoto Rjú korábbi környezetvédelmi miniszter.

Mások azonban arra is felhívták a figyelmet, hogy a politikusok nem járnak jó példával e téren: miközben a kormány az öltözködési szokások lazításáért kampányol, addig a parlament eheti ülésein a honatyák egytől egyig hagyományos, sötét öltönyökben vettek részt.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.