"Truffaut filmjei nullák"

Doktor House Jean-Luc Godard kedvence

Az állatokról szóló filmeket, a történelmi tematikus csatornákat és a Doktor House-t szereti a televízióban Jean-Luc Godard. A francia újhullám egyik legjelentősebb rendezője erről legújabb filmje, a Film Socialisme (Szocializmus film) cannes-i bemutatója alkalmából a Les Inrockuptibles francia kulturális magazinnak adott interjúban beszélt.

2010.05.21 12:18MTI

A folyóirat azon kérdésére, hogy a nyolcvanas évek legendás botrányai után miért vonult ki teljesen a médiából, a filmrendező azt válaszolta, hogy egyszerűen nem érdekli a médiaszereplés, mert már nem akarja a televíziós műsorokat felforgatni.

"De azért van, ami még érdekel a televízióban: az állatos műsorok, a történelmi csatornák. És a Doktor House-t is szeretem. Van egy sérült, mindenki köré csoportosul, az emberek hiperszaknyelven beszélnek, ez nagyon tetszik. De nem tudnék belőle tizet egymás után megnézni" - tette hozzá. Godard egyébként a filmje bemutatója előtti nap Thierry Frémaux művészeti igazgatónak küldött néhány soros, rejtélyes értelmű faxban tudatta, hogy nem megy el a 63. cannes-i filmfesztiválra.

"A fesztivállal tartok mindhalálig, de egy lépéssel sem teszek többet" - írta a rendező, aki előző filmje, a 2004-ben készült A mi zenénk bemutatója óta nem járt Cannes-ban.

A Le Monde című napilap értelmezése szerint az üzenet egyértelmű: Godard azt szeretné, ha Cannes-ban kizárólag a filmekről és nem egyéb megszólalásokról lenne szó. Godard alkotásait kilencszer hívták meg a fesztiválra, de a rendező az Arany Pálmát még soha nem nyerte el. Legújabb filmje az Un Certain Regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű kategóriában szerepel.

A Film Socialisme-ot a világpremierrel egy időben az internetről is le lehetett tölteni 48 órán keresztül, a moziforgalmazás kezdetéig. A rendező ennek kapcsán elmondta, hogy szerinte a "szerzői jog lehetetlen dolog. Egy szerzőnek nincsen semmilyen joga. Nekem semmilyen jogom nincs. Csak kötelességeim vannak ... Nem létezik intellektuális tulajdon". Elmondása szerint az sem zavarja, ha a filmjeiből egyes részeket mások átvesznek. Az intellektuális tulajdon kérdésével Godard legújabb filmjében is részletesen foglalkozik. Az interjúban kifejtette: egyáltalán nem szabadna megengedni, hogy a művek valakinek a tulajdonában legyenek.

"Beaumarchais csak a Figaro házasságának bevételeiből akart részesedést. Azt mondhatta, hogy +a Figarót én írtam. De nem hiszem, hogy azt mondta volna, hogy +a Figaro az enyém+. A művek tulajdonlásának érzése később kezdődött" - vélekedett a rendező.

A svájci házában feleségével elvonultan élő nyolcvan éves legendás mesternek mostanában leginkább az hiányzik, hogy nincs, aki megmondja őszintén, ha a filmje nem jó. "Francois Truffaut soha nem bocsájtotta meg nekem, hogy azt gondoltam, hogy a filmjei nullák. És attól is szenvedett, hogy ő nem bírta az én filmjeimről azt gondolni, hogy azok annyira nullák, mint amennyire én gondoltam azt az övéiről" - idézte fel a rendező. 

A lap azon kérdésére, komolyan gondolja-e, hogy Truffaut filmjei nullák, Godard azt válaszolta: "Nem, nem nullák. Nem jobban, mint más filmek. Nem jobban, mint Chabrol filmjei. De mégsem az a mozi, amiről álmodtunk".

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.