Virtuális forgalmazás

Hollywood online akar betörni a kínai piacra

A hollywoodi stúdiók online forgalmazással törhetnek be a rohamosan fejlődő kínai szórakoztatóipari piacra: a digitális platform ráadásul gátat vethet a filmkalózkodásnak is.

2011.08.13 15:46MTI

A kínai Youku és Sohu online videóplatform már le is szerződött a Disney stúdióval és a CBS Corporationnel, így az olyan amerikai tévésorozatok, mint a Született feleségek, A Grace klinika vagy A pletykafészek online kerülnek a kínai monitorokra, és várhatóan tovább bővül a repertoár.

Az internetes vonal ígéretes lehetőség az amerikai filmiparnak a kínai piac meghódítására, ahol évente mindössze húsz külföldi filmet vetíthetnek a mozik és ahol óriási veszteségeket okoznak kalózfelvételek. Az online videós oldalak egyes hollywoodi filmeket ingyen tesznek hozzáférhetővé felhasználóiknak, ami segít kiszorítani az utcákat ellepő kalózkiadványokat.

A nagy hollywoodi stúdiók nehezen birkóztak meg azzal, hogy működő üzleti modellt dolgozzanak ki a térségben, de a kínai online videós oldalakkal való együttműködés, ami fizetős közönséghez juttatja el a filmjeiket, végre lehetőséget nyújt arra, hogy megvethessék a lábukat - magyarázta Mark Natkin, a pekingi központú Marbridge Consulting tanácsadócég ügyvezető igazgatója.

Kína a világ legnagyobb internetpiaca több mint 450 millió felhasználóval és óriási küzdelem dúl az online videós cégek között, hogy minél nagyobb részt hasítsanak ki maguknak a piacról, és hirdetésekhez jussanak. Az öt éve még virtuálisan nem is létező kínai online videós piac hirdetési bevétele manapság a becslések szerint az egymilliárd jüant is eléri, és ez az összeg a várakozások szerint idővel megtízszereződhet.

Az online videószolgáltatók, mint a Youku néhány filmet már hozzáférhetővé tettek fizetős (pay-per-view) formában, ami új bevételi forrást nyitott meg számukra. Elemzők szerint ez nyilvánvaló áttörés a Disneynek és a többi hollywoodi stúdiónak, ám azt még korai lenne megjósolni, hogy a bevételek milyen pénzügyi hatással lehetnek az amerikai álomgyárra hosszú távon.

Az online videószolgáltatók nem keveset fizetnek a külföldi filmekért, elsősorban a licence díjakért. De mivel a világ gyorsan növekedő, legnagyobb internetpiacáról van szó, amelyen nagyon kelendőek a nyugati filmek, megéri kockáztatni.

Az online filmforgalmazás lényesen egyszerűbb a mozis forgalmazásánál. "Sok hollywoodi filmet akarunk bemutatni, ehhez természetesen engedélyre van szükség, ám az online engedélyek sokkal rugalmasabbak, mint a mozis kvóták" - hangsúlyozta Vincent Tao, a kínai PPLive online videós oldal igazgatója.

A Youku, Kína legnagyobb online videóforgalmazója a Warner Bros. Entertainment helyi képviseletével kötött szerződés nyomán júniusban indította el prémium csatornáját, amely fizetős filmeket kínál a felhasználóknak. A hároméves szerződés keretében a Youku 400-450 tételes filmkatalógussal rendelkezik majd a Warner filmjeiből. A videóforgalmazó várhatóan még idén több mint kétszázötven tévésorozat-epizódot is megvásárol a Disneytől.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.