Nem megfelelően reagáltak a figyelmeztetésekre

Air France-katasztrófa: a pilóták megszegték az előírásokat

A francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyomozói közölték: az Air France légitársaság 2009-ben lezuhant Rio de Janeiro-Párizs járatának pilótái nem megfelelően reagáltak a sorozatos figyelmeztető jelzésekre, és nem tettek eleget az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak.

2011.07.29 16:05MTI

A legutóbbi BEA-jelentés szerint a pilóták nem vették figyelembe a magasság és a sebesség csökkenésére vonatkozó vészjelzést, és az Airbus A330-as 200 kilométer/órás sebességgel az Atlanti-óceánba zuhant, 228 emberrel (közöttük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral) a fedélzetén.
   
A jelentés szerint a pilóták a repülés utolsó perceiben rosszul reagáltak a hibás sebességi adatokra, valamint a gyors zuhanásra.
   
Ez utóbbi, azaz az aerodinamikai esés vagy átesés veszélyes jelenség, mivel ilyenkor a szárnyak nem képesek megtartani a repülőgépet. A kézikönyv szerint ebben az esetben lefelé kell a gép orrát irányítani, hogy a lehető legjobb szögben érje a légáramlás a gépet. A feketedobozok tanúsága szerint azonban - szakemberek számára érthetetlen módon - a pilóták felfelé irányították a gép orrát.
   
Kereskedelmi járatoknál az átesés igen ritka jelenség, főként ilyen nagy magasságban. A legénység erre az esetre elégtelen, illetve semmilyen kiképzést nem kapott a vizsgálat szerint.
   
A közel egy percig folyamatosan hangzó vészjelzés ellenére a másodpilóták nem azonosították az átesést. Nem alkalmazták az eljegesedés és a Pitot sebességmérő szondák leállása utánra előírt eljárást sem - tette hozzá a BEA.
   
Az átesés következtében a gép nem egészen 3 perc alatt 11 500 métert zuhant, mielőtt az óceánba csapódott volna.
   
A vizsgálat rámutatott, hogy a pilótafülkében a feladatok nem voltak megfelelően elosztva. A feketedobozok felvételei szerint a kapitány elment lepihenni, s csak azután tért vissza a pilótafülkébe a két másodpilótához, hogy a gép zuhanni kezdett.
   
A nyomozók azt is kifogásolták, hogy a legénység nem értesítette a kialakult helyzetről az utasokat.
   
2009. június 1-jén éjszaka a Pitot sebességmérő szondák eljegesedtek, és a pilótafülkében a sebességmérők eltérő adatokat mutattak. Leállt a robotpilóta, és egyik másodpilóta vette át a gép irányítását, aki nem vette figyelembe a sebesség csökkenése esetére vonatkozó előírást - áll a BEA jelentésében.
   

Az átesést jelző vészjelzés kétszer is megszólalt, majd leállt, egy ízben 54 másodpercig szólt, a közben géphang mondta be a STALL (átesés) szót.
   
A BEA korábbi jelentése szerint a gép egyik pilótája jelezte, hogy erős turbulenciaövezetbe kerülnek, s megállapították, hogy hibásak a repülési, főleg a sebességadatok.
   
A BEA mostani, immár harmadik jelentése a május végén az Atlanti-óceán mélyén megtalált feketedobozok adatainak elemzésén alapszik.
   
A jelentéssel együtt számos, a repülésbiztonság növelését célzó ajánlást tettek közzé.
   
A felelősség megállapításához meg kell várni a 2012 elején esedékes végleges jelentést és a bíróság döntését. Az Air France és az Airbus ellen nem szándékos emberölés miatt vádat emeltek.
   
Az Air France közleménye ugyanakkor úgy fogalmaz, miszerint jelenleg nincs ok arra, hogy megkérdőjelezzék a legénység műszaki felkészültségét. A légitársaság szerint a jelentésből az derül ki, hogy szokatlan meghibásodások sorozata vezetett az áteséshez, a pilóták szakszerűen jártak el és mindvégig eleget tettek a feladatuknak.
   
Több mint két évvel a katasztrófa után sem sikerült minden körülményt tisztázni. Eddig csak a Pitot sebességmérő szondák eljegesedését állapították meg mint műszaki hibát, de a nyomozók mindig is azon a véleményen voltak, hogy ez a meghibásodás önmagában nem magyarázza meg a balesetet.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.