A metróforgalom zavartalan

Kezdődik a káosz az utakon - Kánaán a taxisoknak a sztrájk

Káoszt okozott a fővárosi közlekedésben a BKV több szakszervezete által meghirdetett sztrájk kedd reggel. A legnagyobb fennakadás a buszközlekedésben van, a metró viszont jár. A megnövekedett autós forgalom miatt a város több útján nagy a torlódás, egyes BKV-megállókban rengeteg ember várakozik.

2010.01.12 08:20MTI

Nagy a torlódás Budapest útjain

MTI Fotó: Kollányi Péter

Budapest szinte minden főútján nagy a forgalom, a bevezető utakon egymás érik az autók - közölte a Fővinform ügyeletese kedden reggel az MTI-vel.

Az ügyeletes szerint sokan "elővették" az autójukat a BKV-sztrájk miatt, így a közutakon jóval több a jármű, mint más hétköznapokon. Az erősebb forgalom jobban érezhető a hidak környékén - tette hozzá. Mint elmondta: jelenleg szinte nincs olyan főútvonal, ahol ne lenne nagy a forgalom. Balesetről egyelőre nincs hír.

Az UTV.hu kamerái alátámasztották a Fővinform ügyeletesének információit. A város főbb csomópontjainál elhelyezett webkamerák képein az látszik, hogy az M1-M7 bevezető szakaszán torlódnak a járművek a Sasadi út-Balatoni úti csomópontban a városba vezető oldalon, de jelentős a forgalom az Október huszonharmadika utcában is a Budafoki útnál a Móricz Zsigmond körtérre vezető sávokban. Budán torlódnak a járművek a Moszkva téren és a Vörösvári úton a Flórián térnél.

Pesten a Róbert Károly körúton a Váci úti felüljárónál, az Astoriánál és a Blaha Lujza téren a Buda felé vezető sávokban, az Üllői út-Ferenc körút sarkán és a Könyves Kálmán körúton az M5-ös csomópontnál a Lágymányosi híd felé vezető oldalon alakultak ki torlódások. Erős a forgalom a Hungária körút és a Kerepesi út kereszteződésében, de a járművek egyelőre folyamatosan tudnak haladni.

Sok megállóban - például a 4-6-os villamos vonalán - rengeteg ember várakozik.

Zavartalan a metró- és trolibuszforgalom, a HÉV két vonalon ritkábban jár

Továbbra is zavartalan a metró- és trolibuszforgalom, a HÉV viszont két vonalon ritkábban közlekedik - közölte a BKV az MTI-vel kedd reggel. A közlekedési vállalat több szakszervezete nulla óra óta sztrájkol.

A ráckevei HÉV a hétvégéi menetrend szerint jár, a szentendrei pedig Békásmegyerre tíz-, Szentendrére harmincpercenként indul - olvasható a BKV közleményében. A gödöllői és csepeli HÉV-közlekedés zavartalan, minden járat a menetrendnek megfelelően közlekedik.

A 6-os villamosok 15-20 perces követési idővel járnak. A 41-es villamos a Bocskai út és Kamaraerdő közötti szakaszon, az 1-es a Bécsi út és a Stadionok között, a 2-es, a 3-as és a 28-as villamos pedig a teljes vonalon, de a szokásosnál ritkábban követi egymást.

A BKV alvállalkozói által működtetet vonalak jelentős részén megindult a közlekedés, 25 vonalon vagy menetrend szerint, vagy kisebb útvonalváltozásokkal járnak a buszok. Ezeken felül megindult a közlekedés a 30-as, az 58-as, a 63-as, a 95-ös, a 103-as, a 128-as, a 150-es, a 151-es (Csepel, Határ utca és a 3-as villamos Gubacsi úti végállomása között), a 166-os, a 170-es, a 217 E, a 225-ös és a 244-es autóbuszvonalakon, valamint a 83-as trolipótló vonalán is. Mindegyik járat a menetrendhez képest ritkábban közlekedik.

Nem egyeztek meg az elégséges szolgáltatásról

Bár a törvény szerint egyeztetni kell az elégséges szolgáltatás mértékéről, a közlekedési dolgozók sztrájkja esetén rendre nem sikerül megállapodni erről, így a BKV keddtől meghirdetett sztrájkja idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról sem született megegyezés.

A sztrájkról szóló, 1989-es törvény szerint annál a munkáltatónál, amely a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet végez - így többek között a közforgalmú tömegközlekedés terén -, csak úgy gyakorolható a sztrájk, hogy az a még elégséges szolgáltatás teljesítését ne gátolja.

A sztrájktörvény szerint az elégséges szolgáltatás mértékéről és feltételeiről a sztrájkot megelőzően egyeztetni kell, azonban a jogszabály szerint mindössze az egyeztetés kötelező, a megállapodás nem. A törvény nem szól arról, hogy mi számít elégséges szolgáltatásnak, illetve mi történik akkor, ha a felek nem tudnak megállapodni az elégséges szolgáltatásokról.

A közlekedési dolgozók sztrájkjánál rendre nem sikerül megállapodni az elégséges szolgáltatás mértékéről, így a BKV-nál keddtől meghirdetett sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról sincs még megegyezés.

Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa tavaly októberben jelentette be, hogy az Alkotmánybírósághoz fordult, mert - mint mondta - a két évtizede megalkotott sztrájktörvény elavult, súlyos hiányosságai vannak, és ez hátrányosan érinti a munkaadók és munkavállalók közti konfliktusokban közvetlenül nem érintett állampolgárok széles körét.

A biztos szerint a jelenlegi törvényben többek között nem egyértelmű az, hogy mit jelent az elégséges szolgáltatás biztosítása. Tisztázni kell, mikor lehet sztrájkot indítani, mert az állampolgárok szempontjából jogbizonytalanságot okoz az a helyzet, ha például nem tudják, hogy milyen tömegközlekedési eszközzel juthatnak el munkahelyükre, iskolájukba vagy akár az orvoshoz. A kárviselés szabályai sem nevezhetők polgárbarátnak, például a közlekedési sztrájk miatt fel nem használható jegyek, bérletek tekintetében - magyarázta az ombudsman.

Álláspontja szerint "sérti a jogbiztonság követelményét az egyeztető tárgyalások lefolytatására irányadó, továbbá a még elégséges szolgáltatás teljesítését garantáló, a feleket megállapodásra motiváló rendelkezések hiánya".

Az ombudsman szerint "csak a hazai sztrájkjogi szabályozás teljes felülvizsgálatával előzhető meg a radikális, kezelhetetlen sztrájkformák megjelenése és terjedése, valamint az a kaotikus állapot, amit az állampolgárok a sztrájkok idején rendszerint tapasztalnak".

Szabó Máté szerint a törvény módosításával, pontosításával kapcsolatos felvetéseire az érintett tárcák rendre azzal válaszoltak, hogy a jelenlegi szabályozás alapvetően megfelelő, és egyébként is hiányoznak a sztrájktörvény módosításának politikai feltételei, hiszen kétharmados jogszabályról van szó. Ezért döntött úgy, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul.

Szabó Máté újbóli kérése ellenére a két nagy parlamenti frakció nem kezdeményezi a jelenlévők kétharmadának szavazatával módosítható sztrájktörvény megváltoztatását. Az MTI-nek néhány nappal az ombudsman bejelentését követően az MSZP képviselője azt mondta, hogy a munkaadóknak, munkavállalóknak kellene megegyeznie, a Fidesz szakpolitikusa szerint nem a sztrájktörvény Magyarország legnagyobb problémája.

Az MTI kérdésére, hogy tervezik-e a sztrájktörvény módosítását, Török Zsolt, az MSZP országgyűlési képviselője közölte: az Országos Érdekegyeztető Tanácsnak (OÉT) kell állást foglalnia a törvénymódosításról. Hozzáfűzte: ha az OÉT-en a munkaadók és a munkavállalók meg tudnak állapodni, az MSZP partner lesz a jogszabály-módosításban.

Kontur Pál, a Fidesz munkástagozatának elnöke, országgyűlési képviselő az MTI érdeklődésére elmondta: pártja véleménye szerint ma nem az a legnagyobb probléma Magyarországon, hogy a sztrájktörvényt módosítsák. Hangsúlyozta: a sztrájkjog alkotmányos alapjog, amit nem lehet elvenni az emberektől. Szerinte abból kell kiindulni, hogy az emberek dolgozni akarnak, azonban ha tárgyalásos úton nem tudnak megegyezni munkáltatójukkal, akkor sztrájkolni kényszerülnek. Azon lehet vitatkozni, mi az elégséges szolgáltatás, de a sztrájknak a világon mindenhol van kultúrája - mondta Kontur Pál.

A két nagy párt 2009 végén is úgy nyilatkozott, hogy nem kezdeményezi a sztrájktörvény módosítását: az MSZP akkor is az OÉT-es megállapodásra várt, a Fidesz akkor sem tartotta időszerűnek a módosítást.

Akár tízszeres forgalmat bonyolíthatnak a taxitársaságok

Akár tízszeres is lehet a fővárosi taxitársaságok forgalma a BKV-sztrájk alatt egy átlagos hétköznaphoz képest. Erről Dudás Zoltán, a Főtaxi taxi-üzletág igazgatója beszélt az MTI-nek kedden reggel.

Az igazgató elmondta: a Főtaxi mintegy 500 autóval van jelen az utcákon, ami a teljes kapacitásuk csaknem 80 százaléka.

Dudás Zoltán szerint a társaságnak sikerült kezelnie a megnövekedett rendeléseket; az előrendeléseket hétfőn késő este kellett csak korlátozni.
Az embereknek inkább azt javasolták, hogy az utazás előtt kérjenek autót - tette hozzá.

BRFK: sztrájk idején sem szabad a buszsávban autóval közlekedni

A BKV-sztrájk ellenére továbbra sem szabad használni az autósoknak a buszsávot. Erre közleményben figyelmeztetett a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK).

Tafferner Éva, a BRFK szóvivője az MTI-nek kedden reggel elmondta, hogy a rendőrség azért nem oldja fel a korlátozást, mert néhány busz a sztrájk idején is jár, illetve a mentők és a tűzoltók számára ilyenkor is biztosítani kell a gyors közlekedési lehetőséget. Mint hozzátette: ezúttal fel sem merült, hogy feloldják a korlátozást.

A BRFK közleményében az olvasható, hogy a megnövekedett forgalom miatt a rendőrök a főváros be- és kivezető útvonalain, valamint a forgalmasabb útszakaszokon folyamatosan ellenőrzi és segíti a közlekedést, visszatérően figyeli a forgalmas közterületeket, pályaudvarokat és metróállomásokat.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.