A Scania R-széria igazán dögös

Egy kamionon végzett szépészeti beavatkozás végeredménye

Öt évvel ezelőtti bemutatása és a folyamatos fejlesztés jegyében néhány kisebb-nagyobb korszerűsítés után a Scania most átfogóan, kívül-belül felfrissítette az R-szériát.

2009.09.30 09:42ma.hu


Markánsabb formatervezésű első rész, igényesebb belső szín- és anyaghasználat, módosított műszerfal, fekhelyek, illetve tárolók, továbbfejlesztett Opticruise automatizált váltókapcsolás, hatékonyabb alvázelrendezés, valamint egy elektronikus járművezető-támogató rendszer jelenti a típus legfontosabb újításait.

Immár fél évtizede változatlan külső megjelenéssel rója a világ útjait az eddig több mint 200 ezer példányban értékesített Scania R-széria, így a mostani nagy megújulással elérkezett a szépészeti beavatkozások ideje is. A tervezők új éleket vasaltak a formailag egységesebb hűtőrácsra és lökhárítóra, amelyek a szélvédő alatti méretesebb Scania-felirattal tovább erősítik a márka arculatát. A karakteresebb hűtőrács nagyobb beömlőnyílásai és a lökhárítóban kialakított új nyílás a motor hatékonyabb hűtését biztosítják. LED-eket alkalmazó nappali világítás is rendelhető, míg a korábbi fényszórótörlők helyébe lépő nagynyomású fényszórómosó-berendezés mérsékli a légellenállást.

A lökhárító mögött található aláfutásgátló konzolt is továbbfejlesztették, így számítógépes szimulációk és valós töréstesztek eredményeként az eddigi 60-ról 65 kilométer/órára emelkedett a biztonságos ütközési sebesség. A Scania a nehéztehergépkocsi-gyártók közül elsőként alkalmazott frontális aláfutásgátlót, méghozzá 1995-ben a 4-es széria hosszú távú modelljein már alapfelszerelésként, holott az Európai Unió csak 2003-ban tette kötelezővé ezt a fontos biztonsági berendezést.

Előnyösebb elrendezés

Az alváz fontos újdonsága, hogy az akkumulátorok oldalról hátulra kerültek, amelynek köszönhetően nagyobb üzemanyag-tartályokkal láthatják el az új R-széria modelljeit, vagyis a 4x2-es nyerges vontatók már összesen akár 1500 liter üzemanyagot is magukkal vihetnek, míg a háromtengelyes vontatók másfélszer annyit tankolhatnak, mint eddig. A nagyobb tartályoknak megfelelően az oldalsó szoknyákat is átalakították. Persze formatervezésük az új arculathoz igazodik, és kedvezőbb légellenállásukkal akár 0,6 százalékkal is csökkenthetik a jármű üzemanyag-fogyasztását.


Prémium minőség

A fülke belsőterét szintén alaposan átdolgozták a tervezők. Az eddigieknél is igényesebb színek és anyagok alkalmazásával valóban a prémiumkategóriás személyautók minőségi színvonalát nyújtja a típus. Új kárpitok, illetve szövetek borítják a padlót, az ajtókat, az üléseket és a fekhelyeket, míg a műszerfal puha, kellemes tapintású, de könnyen tisztítható, tartós anyagból készül. Sőt, a vásárlók immár saját egyéni ízlésük szerint határozhatják meg a belsőtér stílusát. Ehhez többféle igényes bőr-, illetve szövetkárpit közül választhatnak, míg a díszítőbetéteket sötétszürke, sötétkróm vagy famintázatú változatban kérhetik, ahogyan az a prémium személyautók világában már megszokott. Persze az ügyfelek választhatják a Scania tervezői által összeállított négy ízléses gyári kompozíció (Designer’s Choice) valamelyikét is.

A tehergépkocsi-vezetők biztonságos és hatékony munkavégzéséhez elengedhetetlen, hogy maximálisan kipihenten üljenek a volán mögé, ezért a Scania szakemberei a fekhelyeket is korszerűsítették. Az alacsonyabbra helyezett, így nagyobb fejteret biztosító alsó fekhely új, 155 milliméter vastag matracának zsákrugóit a legelismertebb svéd bútorgyártóktól szerzik be, szélessége pedig egyetlen mozdulattal 730-ról 900 milliméterre növelhető, ami egyedülálló a kategóriájában. A Highline fülkékben a felső fekhely szélességét is megnövelték, míg a Topline modellekben új, kényelmesebb létrán lehet felmászni a felső fekhelyre.

A vezetőállás is tartogat újdonságokat. A multifunkciós kormánykeréken átrendezték a gombokat, így ösztönösebben kezelhetőek a sebességtartó automatika, a fedélzeti számítógép és az audiórendszer funkciói. A központi zár távirányítója sem kerülte el a fejlesztők figyelmét, így a már ismert világításellenőrzésen túlmenően megközelítő világítás és pánikriasztás funkciót, illetve komp és programozható üzemmódot is kínál.

Mindezek mellett a vezető és az utas környezetében található tárolóhelyek tekintetében is számottevően fejlődött a belsőtér. A középkonzol alatti tárolórendszert teljesen újratervezték, így praktikusabb italtartókat, a kisebb tárgyak elhelyezésére immár zárható fiókot és megvilágított polcot kínál. Az utas oldalán a műszerfalról kihajtható asztal étkezéshez, laptop használatához vagy a papírmunka elvégzéséhez is kényelmes, stabil felületet biztosít, sőt, a műszerfalra gyári extraként kávéfőző rendelhető.


[1/2]next
  1. 1. oldal
  2. 2. oldal

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.