A Scania R-széria igazán dögös

Egy kamionon végzett szépészeti beavatkozás végeredménye

Öt évvel ezelőtti bemutatása és a folyamatos fejlesztés jegyében néhány kisebb-nagyobb korszerűsítés után a Scania most átfogóan, kívül-belül felfrissítette az R-szériát.

2009.09.30 09:42ma.hu

Továbbfejlesztett Opticruise

Persze a hajtáslánc sem maradt érintetlenül. A Scania két évvel ezelőtt bevezetett vadonatúj, csúcsszínvonalú műszaki megoldásokat alkalmazó soros motorjai után, négyévnyi fejlesztőmunka gyümölcseként most az Opticruise automatizált sebességváltók is jelentősen megújultak. Hardver és szoftver tekintetében egyaránt sokat fejlődtek.

Legfontosabb mechanikai újdonságuk, hogy mostantól teljesen automatizált, kuplung-pedál nélküli kivitelben is rendelhetőek, köszönhetően a piaci szegmensben egyedülállónak számító elektrohidraulikus működtetőszerkezetnek. A szokványos pneumatikus rendszerekhez viszonyítva a tengelykapcsoló sokkal pontosabb, kifinomultabb és az adott üzemi körülményekhez, például manőverezéshez, hintáztatáshoz vagy körforgalomba behajtáshoz megfelelőbben alkalmazkodó működést tesz lehetővé. Továbbá minden eddiginél gyorsabb fokozatváltást biztosít, ami hegymenetben a hajtás csupán szempillantásnyi megszakítása révén különösen előnyös tulajdonság.

Mindez persze az új funkciókkal kiegészített, fejlettebb elektronikus vezérléssel karöltve nyújt minden helyzetben a legprofibb sofőrök munkájához mérhetően optimális működést. Így a tengelykapcsoló-pedál elhagyásával a pontos manőverezést az új manőverező üzemmód segíti, amely finomabb gázpedál-reagálással érzékletesebb gázpedálkezelést eredményez. Csúszós útfelület esetén az új hintáztató program a gázpedál hirtelen felengedésekor a tengelykapcsoló villámgyors oldásával, majd lenyomásakor annak zárásával segíti a hintáztatást. Ilyenkor tehát az elektronikus vezérlés lehetőségeit kiaknázva a gázpedál egyben a tengelykapcsoló-pedál funkcióját is ellátja. Elinduláskor pedig az új szoftver a pillanatnyi terhelésen kívül az út lejtőszögével is számol az indulási fokozat megfelelő kiválasztásához, amit egyébként a járművezető manuálisan is megadhat.

A vezérlés a lejtő-érzékelőtől érkező információkat menet közben is figyelembe veszi, akárcsak a vezetési stílust és számos egyéb külső paramétert, így minden körülmények között az eddigieknél is ideálisabban vált fokozatot. Ezáltal hegymenetben a lehető legnagyobb sebességet biztosítja, míg a valóban maximális teljesítményt igénylő esetekben új, még hatékonyabb Power üzemmód támogatja a vezetőt. Ugyanígy az útkereszteződések vagy körforgalmak sajátos vezetési szituációiban is tökéletesebb társ az új Opticruise váltókapcsolási rendszer. Mindemellett a lehetőségekhez mérten folyamatosan igyekszik elősegíteni, hogy a motor ideálisan kis fordulatszámon dolgozzon a maximális üzemanyag-megtakarítás érdekében. Ehhez ráadásul az új, 2,59-os hátsó hídáttétel is hozzájárul.


Végül, de nem utolsósorban tovább finomították az Opticruise együttműködését a jármű egyéb rendszereivel, mint például az adaptív sebességtartó automatikával, a Scania Retarderrel és a visszagurulás-gátlóval, hogy ezek használata esetén is mindig az optimális fokozat álljon rendelkezésre. Így a járművezetőnek még ritkábban kell manuálisan beavatkoznia, a jármű pedig maximális hatékonysággal dolgozhat. Szintén a vezető munkáját könnyíti meg, hogy a mellékhajtómű immár a távirányítóval is kapcsolható.

Scania Járművezető-támogatás


Az új R-széria egy további különleges, a piacon egyedülálló újdonságot is tartogat. Az elektronikus vezérlésű fékrendszerrel, tartomány- és felezőváltós sebességváltóval, valamint Scania Retarderrel rendelkező nyerges vontatók szériafelszereltsége a Scania Járművezető-támogatás (Scania Driver Support) elnevezésű rendszerrel bővült. Ez valójában egy számítógépes program, amely a teherautó számos üzemelési adatát folyamatosan kielemezve következtet a gépkocsivezető vezetési stílusára. Mindezek alapján a műszerfal központi kijelzőjén keresztül valósidejű ajánlásokat tesz a sofőrnek, illetve az út vagy a fuvarfeladat végén százalékos formában értékeli a munkáját. Elemzi a pilóta hegymeneti vezetését, a kiegészítő fékrendszerek használata alapján értékeli a fékezési szokásait, a gáz- és a fékpedál kezeléséből következtet, hogy mennyire előrelátóan vezet, továbbá minősíti, hogy milyen helyesen választ sebességi fokozatot.

A rendszer elsődleges célja, hogy a vezetési stílus optimalizálásával elősegítse a hatékonyabb munkavégzést. Ennek megfelelően a Scania Járművezető-támogatást a Scania Járművezető-képzés és az Európai Unióban a hivatásos gépkocsivezetők számára kötelezően előírt, ötévente 35 órás elméleti, illetve gyakorlati továbbképzés módszerei, elvei alapján dolgozták ki. A legjobb eredmény tehát úgy érhető el, ha a Scania Járművezető-képzésen elsajátított tudást és képességeket a Scania Járművezető-támogatás révén a későbbi munkavégzés során is alkalmazzák, illetve szinten tartják a sofőrök. Vagyis a Scania Járművezető-támogatás tulajdonképpen olyan, mint egy profi személyi oktató, aki mindig elkíséri a vezetőt, és hasznos tanácsokkal látja el.

A Scania Járművezető-támogatás által elérhető előnyök tökéletes összhangban vannak az R-széria összes újítása mögött álló, a kényelmes, biztonságos és hatékony vezetést célzó fejlesztési filozófiával.

Magyarországi bemutató

Az új R-széria magyarországi bemutatóját 2009 decemberére tervezi a Scania Hungária Kft, míg az értékesítés elindulására 2010 januárjától lehet számítani.

prev[2/2]
  1. 1. oldal
  2. 2. oldal

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.