Elektromos járgányok

Felvillanyozzák Európát! - eTourEurope 2016

Az eTourEurope Európa legnagyobb elektromos jármű versenye, ahol átlagosan napi 430 km-t, összesen pedig 3900 km-t tesznek meg a versenyzők.

2016.05.10 01:31ma.hu

2016. április 29. és május 8. között került megrendezésre az idei eTourEurope, az a 16 várost érintő, egész Európát átszelő elektromos autós túra és verseny, melynek célja, hogy bemutassa, hogy az elektromos járművek ma már hosszú út megtételére is képesek, valamint azt, hogy Európa-szerte már rendelkezésre áll a főutak mentén az a töltő infrastruktúra, melynek segítségével az autók útközben gyorsan feltölthetők. Az eTourEurope Európa legnagyobb elektromos jármű versenye, ahol átlagosan napi 430 km-t, összesen pedig 3900 km-t tesznek meg a versenyzők. A magyarországi töltésre és átstartolásra a WestEnd tetőteraszára május 7-én érkeztek a versenyzők.

Az elmúlt évben számos európai ország, köztük Németország, Franciaország, Belgium, Csehország, Szlovákia és Ausztria is bővítette gyorstöltő hálózatát a főutak mentén. Az ország elektromos autókkal való átjárhatóságának elősegítésére hazánk a közeljövőben tervezi az autópályák mellett nagyteljesítményű töltőállomások kiépítését.

Az Európai Unió károsanyag-kibocsátás csökkentési terveiben a közlekedés is komoly szerepet kell, hogy játsszon. Ennek érdekében komoly fejlesztések folynak a hibrid, a konnektoros hibrid, az üzemanyagcellás, és a tisztán elektromos hajtású járművek terén is.

Mint minden EU-s tagállamban, Magyarországon is kiemelt cél az emisszió csökkentése, amihez az elektromos közlekedés széles körben történő elterjesztése is jelentősen hozzá tud járulni. Ehhez határozott politikai szándékra, megfelelő infrastruktúrára, valamint az ennek kiépítését elősegítő ösztönző rendszerekre van szükség.

A Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter védnökségével zajló eseményen az állam képviseletében Nikoletti Antal helyettes-államtitkár köszöntötte a versenyzőket. Beszédében kiemelte, hogy a kormány elkötelezte magát, hogy a régió vezető államává váljon az elektromobilitás területén, és ez persze nem korlátozódhat csupán a járművek és a töltőinfrastruktúra elterjedésének ösztönzésére, hiszen a következő években, évtizedben szemünk láttára alakul majd át ez energetika, megjelennek az önvezető járművek, erősödik a „sharing economy”, ahol a tulajdon helyett a hatékony közlekedésen van a hangsúly. „Ez az átalakulás hazánk számára nagy lehetőséget jelent, amennyiben a geopolitikai helyzetünket és a járműiparban betöltött szerepünket kihasználva, helyzetbe tudjuk hozni a magyar beszállítókat, illetve kellően vonzóak leszünk a lehetséges iparági befektetők körében. Bízom benne, hogy e törekvésünk révén nem csak a közlekedés válik tisztábba, melynek révén egészségesebb és élhetőbbé válnak településeink, de számos új munka- és kutatóhely létesül.” – tette hozzá a minisztérium képviselője.

A magyar gyártmányú Gepida

„Hazánkban kifejezetten az e-mobilitás elterjesztését célozza a Jedlik Ányos Terv, amely azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra 50 ezer környezetbarát, elektromos hajtású személy- és kishaszonjármű fusson a magyar utakon. Jelenleg is már több mint 600 ilyen, zöld rendszámos autó közlekedik útjainkon, amelyek száma a Jedlik Ányos Terv által biztosított ösztönzők hatására dinamikusan növekszik. Az elektromos autók széles körű elterjedését ma még lassítja azok viszonylag magas ára, ugyanakkor ezeknek a járműveknek az üzemeltetési költsége lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos, robbanómotoros társaiké. Szakértői vélemények szerint 2020-ra csökken az akkumulátorok és ezen keresztül az elektromos autók ára olyan szintre, hogy azok teljes élettartamra vetített összköltség tekintetében támogatás nélkül is versenyképessé váljanak a hagyományos autókkal.”- mondta Ungár János a Magyar Elektromobilitás Szövetség nemzetközi kapcsolatokért felelős elnökségi tagja. Ahhoz, hogy Magyarország régiós, vagy akár európai szintű vezető szerepet tudjon az elektromobilitás terén betölteni, egyelőre mindenképpen szükség van állami ösztönzőkre és támogatásra.

Jászay Tamás, az ELMŰ vállalatfejlesztési igazgatója kiemelte, hogy Magyarországon az ELMŰ rendelkezik a legnagyobb elektromos autó töltőhálózattal, amely mára 89 közterületi, illetve magán területen, például üzletközpontokban található töltőpontot számlál. Az ELMŰ hálózata Magyarországon egyedi abból a szempontból, hogy a közterületen található töltőberendezések egy központi számítástechnikai rendszerhez csatlakoznak, és regisztrációt követően az ingyenesen letölthető „e-kWh” mobil telefonos applikáción keresztül működtethetőek. „Mostanra közel 300 regisztrált elektromos autós felhasználónk van, akik a 39, elsősorban Budapesten és az agglomerációban található töltőpontból álló közterületi hálózatunkat használhatják. A havonta eltankolt villamos energia mennyisége megközelíti a 6 megawattórát, ami a tavalyi fogyasztás duplája. Ez a tény, és a rendszerünkben regisztrált elektromos autósok számának dinamikus növekedése is arra enged következtetni, hogy ez az új technológia komoly jövő előtt áll.” – fogalmazott Jászay.

Prosits Attila a WestEnd City Center ügyvezetője, és mint az esemény házigazdája arról tájékoztatott, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatos gazdálkodás es életvitel népszerűsítésére melynek egyik eleme, hogy 2014. májusában átadásra került 5 elektromos töltőpont, mellyel a bevásárlóközpont egyben szerette volna megerősíteni szerepet az elektromobilitás területen. A rendezvényben a WestEnd második alkalommal vesz reszt, mely részvétel kiváló lehetőséget ad, hogy a újabb jelet adja az elektromobilitás iránti elkötelezettségének.

A Dunaújvárosi Egyetem részéről dr. Habil András István rektor úr, a rendezvény társzervezőjeként elmondta, hogy az eTourEurope versenyen való részvétel a Dunaújvárosi Egyetem életében fontos az európai elektromobilitás infrastruktúrával kapcsolatos tapasztalatszerzés miatt és egyben üzenet a hallgatók felé, hogy a Dunaújvárosi Egyetem is nyitott az olyan új kihívásokra, melyek a kiemelt kutatási témák részei.

A Dunaújvárosi Egyetem Rektora kitért arra is, hogy az egyetem életében kiemelt tényező az új innovatív irányok követése. A nemzetközi kapcsolatokon keresztül az elektromobilitás területén is magasabb szintű tudás adható át az egyetemen tanuló külföldi és magyar hallgatók részére.

A tiszta és környezetbarát közlekedésről szólva Dobránszky Zoltán a NaturWash kézi autómosó hálózat képviselője kifejtette, hogy a normál gépi autómosók esetében, melyekkel leginkább benzinkutakon és főutak mellett találkozunk, elmondhatjuk, hogy a legnagyobb vízfelhasználó autómosók: gépjárművenként kb. 200 liter, és így egyben a legnagyobb mennyiségű szennyvízzel terhelik a csatornarendszert, majd környezetünket. Ez éves szinten kb. 730 millió liter. A hagyományos technológiás kézi autómosók melyek kb. 80-100 liter vizet használnak. Ez éves és országos szinten kb. 292 millió liter vizet jelent. A NaturWash hálózat 7 tagjában - itt a helyszínen is - gőzös technológiával működő kézi autómosó található, mely esetében egy átlagos méretű gépjármű megtisztításához 5 liter vizet, a hagyományos technológia csupán 3%-át használjunk fel, és szennyvizünk nem keletkezik, mert a szennyeződések a különleges tulajdonságú, mikroszálas kendőkben maradnak, melyek speciális tisztításon átesve újra használhatók. Így a csatorna és környezet terhelés minimálisra csökkentett.

Az eTourEurope járművei és csapatai

A 15 résztvevő jármű széles gyártói palettán mozog a Renault ZOE-tól a Nissan Leaf-en keresztül a Tesla elektromos luxuslimuzinjáig, a Tesla Model S-ig. A verseny pontozása az egyes kategóriákban eltérő. A 300 km alatti, illetve feletti hatótávolsággal rendelkező járművek természetszerűleg külön csoportban versenyeznek. A résztvevő csapatok 9 európai országból jönnek, köztük az idei versenyben indult először két magyar csapat is, egy-egy Tesla S modellel. A nyertes csapat az lesz, amely a legrövidebb idő alatt teljesíti a távot. A csapatoknak stratégiát kell kidolgozniuk, hogy optimalizálni tudják a megválasztott sebességet, a töltési időket és mennyiségeket, aminek során természetesen egyaránt figyelemmel kell legyenek az autó hatótávolságára, a töltőberendezések elhelyezkedésére és azok teljesítményére.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.