Barcelonában

Üzembe helyezték Európa leghosszabb vezető nélküli metróvonalát

A több mint 30 kilométer hosszú és 23 állomást érintő 9-es vonal átszeli az egész várost.

2016.02.19 16:50ma.hu

Barcelonában üzembe helyezték a vezető nélküli 9-es metróvonal meghosszabbítását: a mintegy 20 kilométer hosszú vonal a városközpontban található egyetemet köti össze az El Prat de Llobregat repülőtér 1-es termináljával. A Siemens automatikus vonatbefolyásoló rendszerrel szerelte fel a vonalat a vezető nélküli működés céljából. Az automatikus vonatvezérléshez használt rendszer valós idejű adatokat szolgáltat a szerelvény helyzetéről és sebességéről, így rövidebb követési idő, nagyobb járatsűrűség és személyszállítási kapacitás érhető el.

Barcelonában a több mint 30 kilométer hosszú és 23 állomást érintő 9-es vonal átszeli az egész várost, így ez a leghosszabb vezető nélküli metróvonal Európában. A vonal első tizenegy kilométeres szakaszát öt évvel ezelőtt adták át, a mostani meghosszabbítás a repülőtérig pedig további 20,7 kilométerrel növeli a pálya hosszát. Útközben az utasok 15 állomáson szállhatnak fel a szerelvényekre, illetve hagyhatják el azokat. A Siemens szállította a Trainguard MT elnevezésű automatikus vonatvédelmi rendszert, amely vezeték nélküli CBTC (kommunikációs alapú vonatvezérlés) technológiát alkalmaz a teljesen automatikus működés megvalósítása céljából. A speciális peronkapuk tovább növelik a biztonságot: a nagyobb repülőtereken közlekedő ingajáratokhoz hasonlóan a peront üvegajtók választják el a szerelvénytől. Az ajtók addig nem nyílnak ki, amíg a szerelvény meg nem állt a peronon.

A vonalat körülbelül napi 330.000 utas befogadására tervezték, az évi maximális szállítási kapacitása pedig mintegy 165 millió utas. Jelenleg építik a vonal egy további, 18 kilométer hosszú szakaszát. Miután ez elkészült, a vonal teljes hossza körülbelül 50 kilométer lesz, amiből csak négy kilométer található a föld felett.

A Siemens világszerte több mint 300 vágánykilométert szerelt fel a vezető nélküli működéshez szükséges jelzőrendszerekkel, ezáltal piacvezetővé vált ezen a területen. A Barcelonában található 9-es vonal mellett a Siemens ezzel a rendszerrel működteti az L vonalat New York-ban, Brazíliában São Paulo 4-es vonalát, valamint a párizsi metró 1-es, 14-es és 4-es vonalát is. Itthon a fővárosi 4-es metróvonalon is ugyanezzel a rendszerrel közlekednek a metrók.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.